Pierwszy schemat przedstawia wiekszość epok, stylów i nurtów w całych dziejach sztuk pięknych (plastycznych).
Wkrótce na tym schemacie pojawią się linki do krótkich objaśnień zamieszczonych w tabeli.
Uwaga: materiał znajduje sie w opracowaniu i może zawierać jeszcze wiele luk i błędów.
Linki do działów w tabeli:
PREHISTORIA | STAROŻYTNOŚĆ | ŚREDNIOWIECZE | NOWOŻYTNOŚĆ | PREMODERNIZM | MODERNIZM | POSTMODERNIZM
Materiał w opracowaniu...
PALEOLIT |
||||||||||||||
PALEOLIT DOLNY | 2.000.000 - 120.000 | |||||||||||||
PALEOLIT ŚRODKOWY | 120.000 - 40.000 | |||||||||||||
PALEOLIT GÓRNY |
40.000 - 14.000 |
|||||||||||||
kultura szatelperońska | 35.000 - 30.000 | pierwsze ozdoby, rytmiczne nacięcia na kości i kamieniu | ||||||||||||
kultura oryniacka (perigordzka) | 30.000 - 25.000 | pierwsze ryty na płytkach kamiennych i rysunki sylwetek zwierzęcych i kobiecych organów płciowych (Francja: Balcayre, La Ferrassie, Isturits; Niemcy: Vogelherd, Hohlenstein) | ||||||||||||
kultura grawecka | 26.000 - 18.000 | ryty i rysunki na ścianach jaskiń sylwetek zwierząt, postaci ludzkich, najstarsze figurki kobiet, zwane figurkami Wenus, (pochodzą z jaskiń Pair-non-Pair, Gargas, La Greze, Labatut, Laussel, Isturits, Laugerie-Haute we Francji; Willendorf w Austrii; Dolni Vectonice, Předmosti (Czechy) | ||||||||||||
kultura solutrejska | 18.000 - 15.000 | ryty i rysunki na kościach, figurki kobiece, reliefy znalezione w Bourdeilles Roc de Sers we Francji, El Castillo w Hiszpanii; oraz najstarsze budowle mieszkalne wykonane przez człowieka na Ukrainie | ||||||||||||
PALEOLIT PÓŹNY |
14.000 - 8.000 |
|||||||||||||
kultura magdaleńska | 15.000 - 8.000 | rzeźbione i zdobione ornamentem figuralnym przedmioty (laski, miotacze i inne), malarstwo i reliefy na ścianach jaskiń, znalezione w Lascaux, Pech Merle, La Madeleine, Font-de-Gaume, Le Combarelles, Bernifal, Le Portel, Le Trois, Teyjat, Limeuil we Francji, Altamira, El Castillo w Hiszpanii | ||||||||||||
kultura świderska | 10.000 - 8.000 | groty, harpuny z rogu renifera, kości, zdobione motywami geometrycznymi (znalezione na Pojezierzu Mazurskim) | ||||||||||||
MEZOLIT |
10.000 - 5.000 |
|||||||||||||
Bliski Wschód | 11.000 - 7.000 | |||||||||||||
Niż Środkowoeuropejski | 8.000 - 4.800 | |||||||||||||
kultura azylska | ok. 8.000 | kamienie pokryte schematycznym ornamentem (Mas d'Azil we Francji), sztuka naskalna w Hiszpanii, północnej Afryce, Na Saharze i Afryce południowej. | ||||||||||||
kultura maglemorska | ok. 8.000 | zoomorficzna plastyka bursztynowa, rzeźbione kościane berła (Pomorze, Dania) | ||||||||||||
NEOLIT |
9.000 - 3.400/2.000 |
|||||||||||||
kultury naddunajskie kultura pucharów lejkowatych kultura amfor kulistych kultury cer. dołkowo-grzebykowej kultury z ceramiką sznurową kultury pucharów dzwonowatych |
9.000 - 4.500 | początek rozwoju kultur charakterystycznych dla starożytności w różnych rejonach świata, rysunki naskalne w północnej Skandynawii, w rejonie jeziora Onega i nad Morzem Białym; malowana i zdobiona ornamentami ceramika, figurki kobiet i zwierząt, przedmioty z kości, bursztynu, miedzi, kamieni półszlachetnych. | ||||||||||||
3.000 - 2.000 | Kultury charakterystyczne dla poszczególnych regionów świata, architektura pierwszych osiedli, grobowców, budowli megalitycznych. W Polsce kultura pucharów lejkowatych, kopalnia w Krzemionkach Opatowskich, ceramika sznurowa (zdobiona odciskami sznurka) w Złotej k. Sandomierza. | |||||||||||||
ENEOLIT/EPOKA MIEDZI |
6.000 - 3.400/2.000 |
|||||||||||||
EPOKA BRĄZU | 3400 - 1200/750 |
|
||||||||||||
EPOKA ŻELAZA | 1200 BC do starożytności | |||||||||||||
EGIPT | 4000 BC - 395 AD | |||||||||||||
okres przeddynastyczny | IV tysiąclecie BC | |||||||||||||
okres wczesnodynastyczny | 2960 - 2640 | |||||||||||||
Stare Państwo | 2640 - 2134 | |||||||||||||
Średnie Państwo | 2134 - 1785 | |||||||||||||
Nowe Państwo | 1785 - 1085 | |||||||||||||
Epoka Późna | 1085 - 305 | |||||||||||||
okres ptolemejski | 305 - 30 | |||||||||||||
okres rzymski | 30 BC - 395 AD | |||||||||||||
MEZOPOTAMIA | 3200 BC - 650 AD | sztuka starożytnych ludów zamieszkujących Mezopotamię, czyli Międzyrzecze. Do starożytnych państw związanych z Mezopotamią należą: Sumer, Akad, Asyria, Babilonia. Najazd Elamitów około 2000 roku p.n.e. położył kres rozwojowi sztuki sumeryjskiej. Sumer i Akad podzieliły się na wiele miast-państw. Jednym z nich był Babilon. Władający nim od około 1792 r. p.n.e. amorycki król Hammurabi podbił inne miasta i stworzył imperium babilońskie. W sztuce i kulturze okres po upadku imperium trzeciej dynastii z Ur charakteryzował się dużymi wpływami semickimi i nowymi trendami, które później zyskały miano sztuki babilońskiej. Ludność asyryjska zamieszkiwała tereny północnej Mezopotamii już w połowie V tysiąclecia p.n.e., lecz o dziejach tego państwa możemy mówić dopiero od początków 2000 r. p.n.e. Sztuka asyryjska rozwijała się początkowo pod silnym wpływem tradycji sumeryjskich, akadyjskich, później babilońskich. |
||||||||||||
sztuka sumeryjska | 3200 - 2000 BC | |||||||||||||
sztuka akadyjska | 2340 - 2200 | |||||||||||||
sztuka babilońska | 2000 - 539 | |||||||||||||
sztuka asyryjska | pocz. II tys. - 612 BC | |||||||||||||
HETYCI | sztuka Hetytów sięga korzeniami II tysiąclecia p.n.e. i wiąże się ściśle z kulturą ludu Hattu (Protohetytów). Wiele elementów sztuki hetyckiej znalazło oddźwięk w sztuce asyryjskiej. | |||||||||||||
okres wczesny |
pocz. II tys. | |||||||||||||
sztuka Starego Państwa | 1. poł. II tys. | |||||||||||||
sztuka Nowego Państwa | 1450 - 1200 | |||||||||||||
sztuka nowohetycka (syro-hetycka) | do 700 | |||||||||||||
PERSJA | 600 BC - 650 AD | Pierwszym państwem na terenie Iranu był Elam, zajmujący w przybliżeniu terytorium dzisiejszego ostanu Chuzestan, którego stolica, Suza, została ufundowana już ok. 4200 r. p.n.e. Przełomowym wydarzeniem w historii Iranu było przybycie na jego terytorium Ariów, przodków dzisiejszych Irańczyków, pod koniec II tysiąclecia p.n.e. Początkowo najpotężniejszym z ich plemion byli Medowie, którzy pod koniec VII w. p.n.e. zniszczyli państwo asyryjskie i założyli własne imperium, rozciągające się od Lidii na zachodzie do Baktrii na wschodzie. Ich państwo przejął jednak ok. r. 550 p.n.e. w wyniku buntu władca Persów z dynastii Achemenidów Cyrus II (559 p.n.e. – 529 p.n.e.). Wkrótce podbił on Lidię i Babilonię, a jego następcy rozciągnęli władzę Achemenidów także na Egipt i dolinę Indusu. Imperium Achemenidów było szczytowym momentem politycznej potęgi Irańczyków w całej ich historii. Ich państwo zostało podbite przez Aleksandra Wielkiego (336 p.n.e. – 323 p.n.e.), zaś po jego śmierci tereny irańskie dostały się pod władzę greckich Seleucydów. | ||||||||||||
okres achemenidzki |
||||||||||||||
okres hellenistyczny (Seleucydów) |
||||||||||||||
okres sasanidzki | ||||||||||||||
SZTUKA EGEJSKA | 2900 - 1100 p.n.e. | |||||||||||||
sztuka cykladzka | 2900 - 1100 p.n.e. | Kultura cykladzka to kultura epoki brązu, która występowała w latach 2900–1100 p.n.e. na wyspach archipelagu Cyklady. Ośrodki: Syros (obecnie Siros), Naksos, Milos Sztuka kreteńska, nazwana przez jej odkrywcę Arthura Evansa sztuką minojską od imienia legendarnego Minosa, powstała w epoce brązu, ok. 3000 p.n.e. na Krecie. |
Pałac w Knossos |
|||||||||||
sztuka minojska (kreteńska) | 3500 - 1070 p.n.e. | |||||||||||||
okres wczesnominojski | 3000 - 2000 | |||||||||||||
okres średniominojski | 2000 - 1600 | |||||||||||||
okres późnominojski | 1600 - 1100 | |||||||||||||
SZTUKA HELLADZKA | 3000 - 1100 p.n.e. | |||||||||||||
okres wczesny | 3000 - 1900 p.n.e. | Sztuka helladzka rozwijała się na terenach Grecji lądowej od drugiej połowy III tysiąclecia p.n.e. do 1100 p.n.e., czyli podboju ziem Achajów przez Dorów. Termin sztuka helladzka został wprowadzony przez badaczy Waces’a i Charlesa Blegena. Ostatnia faza rozwoju sztuki helladzkiej, datowana od około 1600 p.n.e. często nazywana jest sztuką mykeńską. | Lwia Brama w Mykenach |
|||||||||||
okres średni | 1900 - 1600 p.n.e. | |||||||||||||
okres późny (Mykeny) | 1600 - 1100 p.n.e. | |||||||||||||
GRECJA |
1200 BC - 30 AD |
|
||||||||||||
okres archaiczny |
|
architektura: porządek dorycki, porządek joński, porządek koryncki | ||||||||||||
sztuka wieków ciemnych | Najstarszy z trzech etapów rozwoju sztuki w rejonie basenu Morza Egejskiego. Początki sięgają najazdu Dorów na Peloponez w XII wieku p.n.e. i wiązanego z nim upadku kultury mykeńskiej. Wydarzenia kończące ten pierwszy okres związane są z początkiem II wojny perskiej, a ściślej z bitwą pod Salaminą oraz zniszczeniem Aten w 480 p.n.e. |
|||||||||||||
okres submykeński | 1150 - 1050 BC | |||||||||||||
okres protogeometryczny | 1050 - 900 BC | |||||||||||||
faza geometryczna | X - VIII w. BC | |||||||||||||
styl orientalizujący | VII w. BC | |||||||||||||
okres klasyczny |
V - IV w. BC | |||||||||||||
okres wczesnoklasyczny |
odbudowa Aten po II wojnie perskiej | Okres klasyczny to drugi z etapów rozwoju sztuki na terenach zamieszkanych przez ludy greckie, czyli na obszarach należących do basenu Morza Egejskiego, trwający od bitwy pod Salaminą (480 p.n.e.) do śmierci Aleksandra Macedońskiego w 323 p.n.e., po której nastąpił stopniowy podział jego imperium. | ||||||||||||
okres klasyczny |
Perykles | |||||||||||||
okres późnoklasyczny | ||||||||||||||
okres hellenistyczny |
323 - 30 BC | |||||||||||||
|
ostatni okres dziejów sztuki starożytnej Grecji, od śmierci Aleksandra Macedońskiego w 323 p.n.e. do podboju Egiptu Ptolemeuszy, ostatniego, niezależnego państwa hellenistycznego (30 p.n.e.). | |||||||||||||
okres rzymski | ||||||||||||||
SZTUKA BOSPORAŃSKA |
V w. BC - IV w. AD |
|||||||||||||
okres wpływów greckich | V - II w. p.n.e. | sztuka Królestwa Bosporańskiego, rozwijająca się od V wieku p.n.e. do IV wieku n.e. na terenach obejmujących wschodnią część Krymu, Półwysep Tamański, obszar Kubania i ujścia Donu. | ||||||||||||
okres wpływów sarmackich | II w. BC - IV w. AD | |||||||||||||
ETRUSKOWIE |
900 - 50 p.n.e. |
porządek toskański | ||||||||||||
|
Początki miast sięgają kultury willanowiańskiej, rozwijającej się na tych terenach w epoce żelaza, w okresie od IX do VIII w. p.n.e. Etruskowie zamieszkiwali środkową część Italii (dzisiejsza Toskania) od X do I w. p.n.e. Rozkwit cywilizacji przypada na okresy VII-VI w. p.n.e. oraz IV-III w. p.n.e. Największymi ośrodkami twórczości były: Tarkwinia (Tarquinia), Caere (Cerveteri), Clusium (Chiusi), Veii (Weje), Vulci (Wulczi). | |||||||||||||
RZYM |
600 BC - 400 AD |
|||||||||||||
monarchia | VI w. BC | Sztuka tworzona w Rzymie oraz całym państwie złożonym z wielu prowincji, powstałą w okresie od VI w. p.n.e. do końca IV w., czyli momentu podziału cesarstwa na wschodnie i zachodnie.
Najstarszy okres rozwoju sztuki starożytnego Rzymu związany jest z panowaniem królów etruskich i trwał aż do najazdu Galów na Rzym w 390 p.n.e., czyli pierwszych dwóch stuleci republiki. Z tym okresem związane jest przekształcenie osady w miasto, budowa kanału odwadniającego Cloaca Maxima, wytyczenie ulic i placów (powstało Forum Romanum). Powstały najstarsze budowle, np. świątynia Jowisza Kapitolińskiego. Circus Maximus, Coloseum, Panteon w Rzymie, termy, Forum Romanum, amfiteatry, Forum Trajana, Forum Cezara, Forum Augusta, Forum Wespazjana, Forum Nerwy Domus Aurea (Złoty Dom Nerona), Pałac Domicjana na Palatynie, Willa Hadriana, Pałac Dioklecjana w Spalato Ara Pacis, Mauzoleum Augusta, kolumbarium rodziny cesarzowej Liwii, akwedukt Pont-du-Gard, Łuk Tytusa, Kolumna Trajana, Kolumna Marka Aureliusza, Kolumna Fokasa porządek kompozytowy |
||||||||||||
republika | V w. - 30 BC | |||||||||||||
cesarstwo | 30 BC - koniec IV w. | |||||||||||||
SZTUKA WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKA |
II w. - VI w. | |||||||||||||
sztuka pierwszych chrześcijan, wyrażająca ich przynależność religijną, powstająca w basenie Morza Śródziemnego. Obejmuje okres ok. 220-395 (czyli okres od pojawienia się pierwszych znanych przykładów sztuki chrześcijańskiej do podziału cesarstwa rzymskiego na część wschodnią i zachodnią) |
okres katakumbowy | do 313 r. | ||||||||||||
okres kultu publicznego | po 313 r. | |||||||||||||
SZTUKA KOPTYJSKA |
300 - 700 | |||||||||||||
Sztuka potomków starożytnych Egipcjan, którzy przyjęli wiarę chrześcijańską już w czasach apostolskich. Nazwę – Koptowie wprowadzili najeźdźcy arabscy w odniesieniu ludności zamieszkującej podbite przez nich tereny Egiptu. Sztuka koptyjska rozwijała pod wpływem późnoantycznej sztuki hellenistycznej i rzymskiej docierającej z Aleksandrii od III wieku. |
||||||||||||||
BIZANCJUM |
400 - 1450 |
|
||||||||||||
okres wczesnobizantyński |
do 843 |
sztuka chrześcijańska Wschodniego Cesarstwa Rzymskiego (Bizantyńskiego) i kręgu jego oddziaływania. Od założenia Konstantynopola (330), ew. podziału Cesarstwa w 395 roku do roku 1453. Sztuka ta stanowiła przedłużenie greckiej sztuki starożytnej i wypowiadała się głównie w architekturze, przede wszystkim sakralnej, a także w malarstwie ściennym, mozaikach i obrazach ikon. |
||||||||||||
okres średniobizantyński | 843 do 1261 |
renesans macedoński (od panującej wówczas dynastii macedońskiej), manieryzm Komnenów (od dynastii Komnenów), czasy Cesarstwa Łacińskiego (1204-1261) |
||||||||||||
okres późnobizantyński | 1262 do 1453 |
dynastia Paleologów (renesans Paleologów). |
||||||||||||
PREROMANIZM | ok. 500 - 1050 r. |
|
||||||||||||
sztuka europejska od upadku zachodniej części Cesarstwa Rzymskiego do momentu pojawienia się sztuki romańskiej, czyli od V wieku do pierwszej połowy XI wieku. Oprócz spuścizny wczesnochrześcijańskiej należą do niej osiągnięcia ludów barbarzyńskich sprzed momentu przyjęcia chrześcijaństwa, w tym plemion germańskich: Longobardów, Ostrogotów, Franków, Wizygotów. |
sztuka longobardzka |
LONGOBARDOWIE |
||||||||||||
sztuka wizygocka Hiszpania |
WIZYGOCI |
|||||||||||||
sztuka mozarabska od IX w. |
OSTROGOCI |
|||||||||||||
sztuka merowińska (przedkarolińska) V w. - VIII w |
CELTOWIE |
|||||||||||||
sztuka karolińska |
WIKINGOWIE |
|||||||||||||
sztuka ottońska |
FRANKOWIE |
|||||||||||||
sztuka wczesnopiastowska | X w. - 1038 r. |
|
||||||||||||
sztuka irlandzka |
|
|
|
|
|
|||||||||
ROMANIZM |
ok. 1000 - 1300 r. |
Sztuka romańska (romanizm) - styl dzieł wykonywanych z kamienia w XI – XIII wieku. Najwcześniej formy stylistyczne zostały ukształtowane na terenach zajmowanych obecnie przez dzisiejsze północne Włochy, Francję i zachodnie Niemcy (XI – XII wiek). Wkrótce zasięgiem nowego stylu objęte zostały kolejne tereny Europy i wraz z prowadzonymi wyprawami krzyżowymi przeniknął na Bliski Wschód. Podstawowe cechy wyróżniające architekturę romańską to addycyjność brył i separatyzm wnętrz. Pierwsza oznacza, że budynek romański składa się z prostych brył geometrycznych (prostopadłościanów, walców i półwalców) zestawionych ze sobą z wyraźnym wyróżnieniem każdej z nich, nakrytych osobnymi dachami. Ddruga oznacza, że poszczególne części przestrzeni (nawy, kruchty, chóry, absydy) mieszczące się w widocznych od zewnątrz osobnych bryłach, są wyraźnie oddzielone od siebie różnicami wysokości, nadprożami, łukami, rzędami kolumn itp. |
||||||||||||
|
||||||||||||||
GOTYK |
ok. 1150 - 1550 r. |
ARTYŚCI I DZIEŁA | ||||||||||||
styl w sztuce (rzeźbie, malarstwie i sztuce sepulkralnej), który powstał i rozwinął się w połowie XII wieku we Francji (Anglosasi uważają że w Anglii) i swoim zasięgiem objął zachodniochrześcijańską Europę. Powstanie gotyku związane jest z rozwijającą się pod koniec średniowiecza kulturą dworską, rycerską i mieszczańską. |
Giotto |
|
|
|||||||||||
odmiany |
|
|
|
|
|
|||||||||
styl międzynarodowy | odmiana gotyku występująca około roku 1400. Zwany też stylem miękkim (Pinder), sztuką dworską początku XV wieku, stylem dworskim, stylem pięknym, gotykiem kosmopolitycznym | Melchior Broederlam, autor Ołtarza z Dijon Jean Malouel Jean de Beaumetz bracia Limbourg Mistrz Rohan, pracujący dla Andegawenów Mistrz Godzinek Marszałka de Boucicaut Mistrz Ołtarza z Ortenbergu Konrad von Soest Mistrz Francke Herman Scheere twórca Dyptyku Wiltona. Mistrz Ołtarza z Trzebonia Tomasz z Koloszwaru Pisanello Gentile da Fabriano Stefano di Giovanni zw. Sassetta. |
|
|
||||||||||
doloryzm |
|
|
|
|
|
|||||||||
gotyk brabancki | rodzaj stylu gotyckiego w architekturze, który rozwinął się przede wszystkim w Niderlandach. Jego kolebką jest Brabancja, powstał około XIII wieku, pierwszym przykładem tego stylu jest katedra Sint-Romboutskathedraal w Mechelen (dzisiejsza Belgia). | Ratusz w Oudenaarde Sint-Romboutskathedraal in Mechelen Sint-Sulpitiuskerk w Diest Onze-Lieve-Vrouwekathedraal w Antwerpii Onze-Lieve-Vrouw-ten-Poelkerk w Tienen De Sint-Janskathedraal w 's-Hertogenbosch Sint-Gummaruskerk w Lier Sint-Pieterskerk w Lowanium Onze-Lieve-Vrouwekerk w Bredzie Katedry Sint-Michiel i Sint-Goedele w Brukseli Sint-Martinuskerk w Aalst Sint-Michielskerk w Gandawie Sint-Willibrordusbasiliek w Hulst Budowle świeckie: Ratusze w: Brukseli Oudenaarde Lowanium Middelburgu |
|
|||||||||||
gotyk skaldyjski | to nazwa regionalnej odmiany stylu wczesnogotyckiego, skrzyżowania pomiędzy stylem romańskim i gotyckim. Styl ten powstał i był popularny w dolinie rzeki Skaldy. | kośc. Św. Mikołaja w Tournai kośc. św. Mikołaja (Sint-Niklaaskerk) w Gandawie kośc. św. Kwintusa (Saint-Quentin) w Tournai kośc. św. Mikołaja (Saint-Nicolas) w Tournai kośc. NMP z Pamele (Onze-Lieve-Vrouw-van-Pamele kerk) w Oudenaarde kośc. NMP (Onze-Lieve-Vrouwkerk) w Deinze kośc. św. Bawona (Sint-Baafskerk) w Aardenburg |
|
|||||||||||
gotyk wenecki | zwany też promienistym to styl architektoniczny występujący w Wenecji. Jest to styl gotycki z wpływami arabskimi. |
|
|
|
|
|
||||||||
styl izabeliński | odmiana późnogotyckiego stylu w Hiszpanii, który wyodrębnił się za panowania Izabeli I Katolickiej i jej męża Ferdynanda. | Juan Guas kościół San Juan de los Reyes w Toledo pałac Infantado w Guadalajara przy współpracy z Egasem Cuemanem Simón de Colonia Capilla del Constable katedry w Burgos fasada kościoła San Pablo w Valladolid Enrigue Egas Kaplica Królewska w katedrze w Grenadzie rzeźbiarz Gil de Siloé fasada kolegium San Giorgio w Valladolid |
|
|||||||||||
styl manueliński | styl architektoniczny późnego gotyku. Rozwijał się w Portugalii za panowania króla Manuela I Szczęśliwego. Łączy gotyk z rzeźbami o morskich motywach i elementami orientalnymi. Przykładem może być tu Klasztor Hieronimitów z XVI wieku, pobliska Torre de Belém (Wieża Betlejemska), czy Kompleks Klasztorny Zakonu Chrystusa w Tomarze. Za pierwszą budowlę prezentującą ten bogaty w detale styl uważa się Igreja de Jesus w miejscowości Setúbal (1494-1498). Lizboński Mosteiro dos Jerónimos stanowi typowy przykład tego stylu. |
|
|
|
|
|
||||||||
flamboyant | kierunek w schyłkowym okresie architektury gotyku, nazywany płomienistym. Występował przede wszystkim na terenie Francji w XV wieku. Cechowała go drobiazgowość i nadmiar detali, rzeźby. Łuki stały się ostrzejsze, przegięte w formie "oślego grzbietu", w detalach wykorzystywano kształt rybiego pęcherza. Jednocześnie dążono do uproszczenia konstrukcji |
|
|
|
|
|
||||||||
mudejar | styl w hiszpańskiej architekturze i sztuce, który rozwinął się z połączenia elementów islamskich i chrześcijańskich (romańskich i gotyckich). Pojawił się w XI wieku, po upadku rekonkwisty i przetrwał do XVIII wieku. Największy jego rozkwit nastąpił w okresie gotyku (XV - XVI w.). |
|
|
|
|
|
||||||||
gotyk wczesny |
|
|
|
|
|
|||||||||
Francja: primaire | 1150–1200 |
|
|
|
|
|
||||||||
Anglia: early English | ok. 1180–1270 |
|
|
|
|
|
||||||||
Niemcy: Frühgotik | 1230–1300 |
|
|
|
|
|
||||||||
gotyk dojrzały |
|
|
|
|
|
|||||||||
Francja: rayonnant | 1200–1250 |
|
|
|
|
|
||||||||
Anglia: decorated style | 1250–1360 |
|
|
|
|
|
||||||||
Niemcy: Hochgotik | 1300–1350 |
|
|
|
|
|
||||||||
gotyk późny |
|
|
|
|
|
|||||||||
Francja: flamboyant | do przeł. XV i XVI w. |
|
|
|
|
|
||||||||
Anglia: perpendicular style |
|
|
|
|
|
|||||||||
Niemcy: Sondergotik |
|
|
|
|
|
|||||||||
RENESANS |
1400 - 1600 |
|
|
|
|
|||||||||
POSTACI | KIERUNKI |
|
|
|
||||||||||
Dante |
humanizm platonizm sceptycyzm neoscholastyka tomizm panteizm stoicyzm |
|
|
|
||||||||||
MALARZE |
|
|
|
|||||||||||
WŁOCHY Domenico Ghirlandaio Domenico Veneziano Fra Angelico Fra Filippo Lippi Filippino Lippi Lorenzo di Credi Masaccio Paolo Uccello Sandro Botticelli Andrea del Verrocchio Luca Signorelli Piero della Francesca Pietro Perugino Pinturicchio Padwa: Andrea Mantegna Gentile Bellini Jacopo Bellini Giovanni Bellini Carlo Crivelli Vittore Carpaccio Francesco Squarcione Moretto da Brescia Roberti de'Ercole Donato Bramante Michał Anioł Buonarroti |
Rafael Giorgione Tycjan Paolo Veronese Bergognone Leonardo da Vinci Bernardino Luini Giovanni Antonio Bazzi zwany Sodoma Correggio Andrea del Sarto Fra Bartolomeo Piero di Cosimo NIDERLANDY Hieronim Bosch Piotr Bruegel Jan van Eyck Hans Memling NIEMCY Albrecht Dürer Cranachowie Lucas Cranach Starszy Matthias Grunewald Hans Holbein FRANCJA Jean Clouet François Clouet Jean Coustin |
|
|
|
||||||||||
ARCHITEKCI |
|
|
|
|||||||||||
Leon Battista Alberti Michelangelo Buonarroti Donato Bramante Filippo Brunelleschi Philibert Delorme Pierre Lescot |
Pietro Lombardo Andrea Palladio Giuliano da Sangallo Rafael Santi Leonardo da Vinci |
|
|
|
||||||||||
BUDOWLE |
|
|
|
|||||||||||
Katedra Santa Maria del Fiore - Florencja kościół San Pietro in Montorio - Rzym pałac Medici-Riccardi - Florencja pałac Rucellai - Florencja Villa Rotonda - Andrea Palladio - Vicenza |
|
|
|
|||||||||||
RZEŹBA |
|
|
|
|
||||||||||
Donatello (Donato di Betto Bardi) Andrea del Verrocchio Michelangelo Buonarroti Lorenzo Ghiberti Antonio Pollaiuolo Piero Pollaiuolo Desiderio da Settignano Mino da Fiesole Antonio Rossellino |
Bernardo Rossellino Jacopo della Quercia Luca della Robbia Benedetto da Maiano Benvenuto Cellini Filippo Brunelleschi Gaudenzio Ferrari Jacopo Sansoviono Bartolommeo Bandinelli |
|
|
|
|
|||||||||
MANIERYZM |
1520 - 1620 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
schyłkowa odmiana renesansu, od ok. 1520 do końca XVI wieku, charakteryzująca się dążeniem do doskonałości formalnej i technicznej, a także wysubtelnieniem, wyrafinowaniem, wykwintnością i swobodą form |
MALARZE |
|
|
|
|
|
||||||||
Jacopo Pontormo Agnolo Bronzino Giorgio Vasari Parmigianino Tintoretto |
El Greco Rosso Fiorentino Correggio Giuseppe Arcimboldo |
|||||||||||||
szkoła Fontainebleau Szkoła z Fontainebleau (fr.École de Fontainebleau) - nazwa, jaką określa się grupę XVI-wiecznych artystów, biorących udział w dekorowaniu pałacu w Fontainebleau. Reprezentują oni sztukę manierystyczną. W ramach szkoły wyróżnia się tzw. pierwszą i drugą szkołę z Fontainebleau |
pierwsza szkoła
|
Rosso Fiorentino Primaticcio Niccolo dell'Abbate Jean Cousin starszy Antoine Caron Jean Goujon François Clouet |
|
|
|
|
|
|||||||
druga szkoła za czasów Henryka IV
|
Toussaint Dubreuil Martin Fréminet Ambroise Dubois François Quesnel |
|||||||||||||
PALLADIANIZM |
|
|
|
|
|
|||||||||
styl w architekturze zapoczątkowany przez Andrea Palladio. Budowle wzniesione przez tego architekta i jego naśladowców cechuje konsekwentność układów konstrukcyjnych, umiarkowanie w dekoracji, stosowanie wielkiego porządku obejmującego całą wysokość budynku. Palladio był zwolennikiem funkcjonalności, klasycznego monumentalizmu |
|
|
|
|
|
|||||||||
BAROK |
1550 - 1760 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
(barocco – perła o nieregularnym kształcie, lub baroque – bogactwo ozdób) kierunek w kulturze środkowo i zachodnioeuropejskiej, od końca XVI wieku do XVIII wieku. U jego podstaw leżał sprzeciw wobec renesansowego klasycyzmu, głęboka religijność, mistycyzm i egzystencjalny niepokój. Rozwój nauk przyrodniczych, określany jako rewolucja naukowa. |
MALARZE Prekursorzy: Michał Anioł Tintoretto Tycjan Paolo Veronese Mistrzowie: Caravaggio Pietro da Cortona Domenichino Artemisia Gentileschi Luca Giordano Guercino Giovanni Battista Piazzetta Andrea Pozzo Guido Reni Giovanni Battista Tiepolo rodzina Carraccich Diego Velázquez Bartolomé Esteban Murillo José de Ribera Juan de Valdés Leal Francisco de Zurbarán Rubens Antoon van Dyck Jacob Jordaens Rembrandt Fransa Halsa Jan Vermeer. Charles Le Brun (twórca stylu Ludwika XIV) Claude Lorrain (wybitny autor pejzaży) Nicolas Poussin (zwiastun klasycyzmu) Hyacinthe Rigaud (słynny portrecista) Antoine Watteau (prekursor rokoka) Cosmas Damian Asam. |
ARCHITEKCI |
RZEŹBA |
|||||||||||
churrigueryzm |
|
|
|
|
|
|||||||||
nazwa kierunku występującego w Hiszpanii w okresie baroku utworzona od nazwiska rodziny rzeźbiarzy i architektów Churriguera: José Simón i jego synów. Styl powstał pod koniec XVII wieku i cechował się znacznym nagromadzeniem dekoracji zarówno architektonicznych, rzeźbiarskich i malarskich, które przesłaniały układ konstrukcyjny budowli. |
|
|
|
|
|
|||||||||
caravaggionizm |
|
|
|
|
|
|||||||||
formuła stylistyczna w malarstwie barokowym wprowadzona i rozwinięta ok. 1605-1640 przez włoskich kontynuatorów i naśladowców Caravaggia |
Włochy – Giovanni Baglione, Orazio Borgianni, Giovanni Battista Caracciolo, Cecco del Caravaggio, Antiveduto Gramatica, Artemisia Gentileschi, Orazio Gentileschi, Bartolomeo Manfredi, Pietro Novelli, Pensionante del Saraceni, Mattia Preti, Carlo Saraceni, Giovanni Serodine, Lionello Spada. |
|
|
|
|
|
||||||||
styl Ludwika XIII | 1610 - 1650 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
styl Ludwika XIV | 1650 - 1710 |
|
|
|
|
|
||||||||
Styl Ludwika XIV, nazywany również francuskim barokiem, to styl w sztuce związany z panowaniem króla francuskiego Ludwika XIV zwanego "Królem Słońce". Wypowiadał się głównie w architekturze pałacowej, sztuce ogrodowej, dekoracji wnętrz i rzemiośle artystycznym (meblarstwo, ceramika) |
|
|
|
|
|
|||||||||
styl regencji | 1710 - 1730 |
|
|
|
|
|
||||||||
Styl regencji pojawił się we Francji w latach 1715-1723 wraz z regencją księcia Filipa Orleańskiego i był zapowiedzią rokoka. Ujawnił się głównie w dekoracji wnętrz, meblarstwie i ornamentyce w ostatnich latach panowania Ludwika XIV. Styl regencji łączył elementy stylu Ludwika XIV (symetria i dyscyplina ornamentu) z dekoracyjnością i swobodą zapowiadającymi nadejście rokoka |
|
|
|
|
|
|||||||||
ROKOKO |
1730 - 1760 |
|
|
|
|
|
||||||||
Rokoko – nurt stylistyczny, obecny zwłaszcza w architekturze wnętrz, ornamentyce, rzemiośle artystycznym i malarstwie, występujący w sztuce europejskiej w latach ok. 1720-1790. |
MALARZE Antoine Watteau François Boucher Jean-Baptiste Greuze Thomas Gainsborough Jan Piotr Norblin Jean-Baptiste Pater Nicolas Lancret Jean-Honoré Fragonard Jean Chardin Joshua Reynolds William Hogarth Francesco Guardi Marco Ricci Alessandro Magnasco Marcello Bacciarelli Giovanni Battista Lampi Giuseppe Grassi Kazimierz Wojnakowski |
ARCHITEKCI Gille-Marie Oppenort Robert de Cotte Juste Aurele Meissonier Germain Boffrand Jacques-Ange Gabriel Matthäus Daniel Pöppelmann Josephem Effnerem François de Cuvilliés Dominikus Zimmermann Balthasar Neumann Georg Wenceslaus von Knobelsdorf Bartolomeo Rastrelli Jan Krzysztof Glaubitz BUDOWLE Palais-Royal Petit Trianon Place de la Concorde Zwinger Nymphenburg Amalienburg kościoły w Steinhausen, Günzburgu, Wies Sanssouci |
|
|
|
|
|
|||||||
styl Ludwika XV |
1730 - 1760 |
|
|
|
|
|
||||||||
Styl Ludwika XV, nazywany również francuskim rokokiem, to styl w sztuce związany z panowaniem we Francji króla Ludwika XV, następcy "Króla Słońce" |
ARCHITEKCI Robert de Cotte J. i J. Gabriel MALARZE François Boucher Jean Chardin, Van Loo RZEŹBIARZE Bouchardon, Guillaume Coustou |
EBENIŚCI Charles Cressent Pierre Migeon Jean-François Oeben KRZEŚLARZE Tillard Foliot Gourdin |
RZEŹBA |
|
|
|
|
|||||||
styl wileńsko-lwowski |
1740 - 1770 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
KLASYCYZM |
1760 - 1830 |
|
styl georgiański |
|
|
|
|
|||||||
/classicus – doskonały, wzorowy/ |
MALARZE RZEŹBIARZE |
ARCHITEKCI Jacques Germain Soufflot Jean Francois Chalgrin Charles Percier Robert Adam Karl Friedrich Schinkel Leo von Klenze Carl Gotthard Langhans Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff Giovanni Battista Piranesi Carlo Rossi Dominik Merlini Jan Chrystian Kamsetzer Szymon Bogumił Zug Jakub Kubicki Antonio Corazzi Efraim Szreger Chrystian Piotr Aigner. BUDOWLE Łuk Triumfalny w Paryżu Brama Brandenburska w Berlinie Biała Fabryka w Łodzi Pałac Potockich w Warszawie Pałace Wodzickich w Krakowie Łazienki Zamku Królewskiego w Warszawie Panteon w Paryżu Petit Trianon Kościół Świętej Trójcy w Warszawie Kościół św. Magdaleny w Paryżu Belweder w Warszawie Kapitol Teatr Wielki w Warszawie Kolumna Napoleona w Paryżu Pałac Prymasowski w Bratysławie |
STYL ADAMÓW |
|
|
|
|
|||||||
styl Ludwika XVI | 1760 - 1790 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
styl stanisławowski | 1764 - 1795 |
|
|
|
|
|
||||||||
samodzielna, polska odmiana sztuki wczesnego klasycyzmu, związana z mecenatem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (stąd jej nazwa). Styl obecny w architekturze, dekoracji wnętrz, malarstwie, rzeźbie i sztuce zdobniczej[1], najpełniej wyraził się we wnętrzach Zamku Królewskiego w Warszawie i w Łazienkach |
Dominik Merlini Jan Kamsetzer Marcello Bacciarelli wnętrza warszawskiego Zamku Królewskiego Jakub Fontana pałac w Jabłonnie pałace Potockich na Krakowskim Przedmieściu Królikarnia |
|
|
|
|
|
||||||||
empire (styl Cesarstwa) |
1800 - 1815 |
|
|
|
|
|
||||||||
odmiana klasycyzmu powstała we Francji w latach 1800-1815, rozszerzona podczas panowania Napoleona w Europie (w XIX wieku, zwłaszcza w Polsce i w Rosji). Styl naśladował elementy architektoniczne rzymskie, greckie i egipskie. Cechy charakterystyczne to ścisła symetria, monumentalizm i nadmierna dekoracyjność w połączeniu z surowością formy architektonicznej |
|
|
|
|
|
|||||||||
klasycyzm petersburski | 1800 - 1830 |
|
|
|
|
|
||||||||
klasycyzm w Polsce | 1815 - 1830 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
ROMATYZM |
1800 - 1850 |
|
|
|
|
|
||||||||
ARCHITEKTURA |
MALARSTWO PREKURSORZY Johanna Heinricha Füssli Francisco Goyę MISTRZOWIE Caspar David Friedrich Samuel Palmer Richard Parkes Bonington John Constable William Turner Théodore Géricault Eugene Delacroix Nazareńczycy: Friedrich Johann Overbeck Franz Pforr Peter von Cornelius Julius Schnorr von Carolsfeld Piotr Michałowski Walenty Wańkowicz |
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
HISTORYZM |
1830 - 1910 |
|
|
|
|
|
||||||||
nurt w XIX-wiecznej architekturze światowej polegający na naśladownictwie stylistyki minionych epok. Zainteresowanie przeszłością w architekturze było wynikiem badań nad przeszłością. Od początku XIX stulecia prowadzono intensywne prace nad dziejami architektury. Zaczęto opisywać, rozróżniać, datować budowle początkowo średniowieczne, następnie późniejsze. Podstawy badań nad romanizmem i gotykiem stworzyli de Gerville, Thomas Rickman, Ksawery Kraus, a zwłaszcza Eugene Viollet-le-Duc. Na tych badaniach oparli się architekci, wskrzeszając na całym świecie neostyle (neoromanizm, neogotyk, neorenesans, neobarok). |
|
Gottfried Semper |
|
|
|
|
|
|||||||
historyzm romantyczny |
Historyzm romantyczny stopniowo wyparł klasycyzm. Preferowanymi stylami były neogotyk i neorenesans, |
do około 1870 |
|
|
|
|
|
|||||||
ścisły historyzm |
Ścisły historyzm powstał na podstawie XIX-wiecznych badań naukowych. Projektowano łącząc elementy dozwolone w danym stylu, odrzucając ich swobodną interpretację. Wytworzono kanony opisywalnych neostylów, korzystano z wzorników. Preferowanym stylem stał się neorenesans. |
około 1870-1890 |
|
|
|
|
|
|||||||
późny historyzm | Późny historyzm odchodzi od neorenesansu i orientuje się na neobarok. | po 1890 |
|
|
|
|
|
|||||||
neoromanizm |
|
|
|
|
|
|||||||||
Neoromanizm rozwinął się w architekturze później niż neogotyk, odwrotnie niż historyczne epoki na których się wzorowały. Największy rozkwit neoromanizmu nastąpił w Niemczech po ich zjednoczeniu, gdzie stanowił on przywołanie narodowej, romantycznej legendy I Rzeszy Niemieckiej |
F. Schwechten Zamek Cesarski w Poznaniu Kościół parafialny Świętej Rodziny w Zakopanem na Krupówkach Baszta Rybacka w Budapeszcie |
|||||||||||||
neogotyk | ||||||||||||||
styl w architekturze, a także rzemiośle artystycznym, nawiązujący formalnie do gotyku, powstały około połowy XVIII wieku w Anglii i trwający do początku XX wieku. |
Józef Pius Dziekoński Teodor Talowski Henryk Marconi Chrystian Piotr Aigner Feliks Księżarski Alexis Langer Ludwig Schneider Jan Sas Zubrzycki. Friedrich August Stüler Kościół Najświętszego Zbawiciela w Poznaniu H. von Ferstel Kościół Wotywny w Wiedniu Karol Fryderyk Schinkel Zamek w Kórniku |
|||||||||||||
neobarok | ||||||||||||||
nurt w architekturze historyzmu, nawiązujacy formalnie do baroku, rozpowszechniony w końcu XIX w. (od 1880), w którym wznoszono przede wszystkim budynki użyteczności publicznej (W Warszawie gmach Towarzystwa Zachęty), zwłaszcza teatry, gdyż włoskie i francuskie korzenie baroku kojarzyły się z rozwojem opery i dramatu. |
Charles Garnier: Opera Garnier |
|||||||||||||
neorenesans | ||||||||||||||
Neorenesans osiągnął największe znaczenie między 1870 i 1890. Formy neorenesansowe były uważane przez architektów ścisłego historyzmu za wiążące. Odwołanie do stylu historycznego odnosiło się jednak najczęściej jedynie do elewacji. |
Neorenesans był propagowany m.in. |
|||||||||||||
akademizm | 1830–1900 | |||||||||||||
kierunek w sztuce europejskiej rozwijający się od XVII do XIX wieku, przede wszystkim w malarstwie i rzeźbie. Polegał na odwoływaniu się do zasad i ideałów sztuki antycznej oraz renesansowej, a także naśladowaniu dzieł uznanych za doskonałe, preferujący tematykę, historyczną, religijną i mitologiczną. Propagowany głównie przez Akademie Sztuk Pięknych |
Henryk Siemiradzki William-Adolphe Bouguereau Hans Makart Jean Gérome Lawrence Alma-Tadema Thomas Couture |
|||||||||||||
NEOKLASYCYZM |
||||||||||||||
zespół dwudziestowiecznych, różnorodnych tendencji w sztuce, literaturze, muzyce i architekturze nawiązujących do nurtu klasycystycznego lub baroku. Określany jest także jako nurt kontynuacyjny klasycyzm, konserwatywny w sztuce i literaturze XIX w. w okresie dominacji romantyzmu |
||||||||||||||
szkoła z Barbizon | 1830 - 1860 | |||||||||||||
grupa francuskich malarzy, działających w latach 1830-1860 w okolicach Barbizon pod przewodnictwem Théodora Rousseau, tworzących głównie pejzaże, uciekających od ekspansywnego miasta na wieś, aby uniknąć związanej nieodłącznie z cywilizacją dehumanizacji. |
Théodore Rousseau Camille Corot Jean-François Millet Charles-François Daubigny Jules Dupré Narcisse Díaz de la Pena Constant Troyon |
|||||||||||||
REALIZM | 1850–1910 |
|||||||||||||
ostry styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku; zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne to głównie sceny rodzajowe z życia prostych ludzi, namalowane przy pomocy uproszczonych środków wyrazu, o spokojnej palecie i kompozycji. |
Gustaw Courbet Jean-Francois Millet Honor Daumier Pierre Puvis de Chavannes Camille Corot macchiaioli Riepina Pieriedwiżnicy Glasgow Boys sir James Guthrie William Macgregor Józef Chełmoński Aleksander Gierymski |
|||||||||||||
ANTYREALIZMY |
||||||||||||||
prerafaelici | 1848 | |||||||||||||
ang. The Pre-Raphaelite Brotherhood |
John Everetta Millais |
|||||||||||||
SZKOŁA Z PONT-AVEN | 1888 - 1890 | |||||||||||||
grupa artystów skupionych wokół Paula Gauguina, działających w latach 1888-90 w Bretanii - głównie w Pont-Aven i Le Pouldu. Wyjazd Gauguina na Tahiti w 1891 roku zakończył działalność grupy. Stosowali syntetyzm i cloisonizm, polegający na malowaniu czystymi plamami koloru, obwiedzionymi konturem |
Paul Gauguin Émile Bernard Paul Sérusier Charles Filiger Henry Moret Maxime Maufra Ernest de Chamaillard Charles Laval Mogens Ballin Jan Verkade Cuno Amiet Robert Bevan Jacob Meyer de Haan Ferdinand du Puigeaudeau Władysław Ślewiński |
|||||||||||||
symbolizm | 1886–1910 | |||||||||||||
Symbolizm – kierunek w poezji i sztukach plastycznych, powstały we Francji i Belgii w drugiej połowie XIX wieku, jako reakcja na naturalizm. Z Francji symbolizm przenosi się do Szwajcarii, tam oddziałuje na twórczość Ferdynanda Hodlera i do Norwegii, oddziałując na Muncha. Symboliści rozpatrują obraz niezależnie od rzeczywistości, jest dla nich samodzielny, nie musi się odnosić do niczego poza subiektywnością jego twórcy. Kolor i forma były rozumiane jako wizualne ekwiwalenty myśli i wrażeń, choć nie zostały skrystalizowane w żaden formalnie jednolity styl jak np. niemiecki ekspresjonizm. Symboliści przeciwstawiali się dziewiętnastowiecznemu zapatrzeniu w naukę, mechanizacji i wzrastającemu materializmowi społeczeństw. |
Następcy Gauguina Paul Sérusier Maurice Denis Gustave Moreau Odilon Redon Fernand Khnopff |
Fernand Khnopff |
||||||||||||
nabiści | 1888 - 1899 | |||||||||||||
grupa artystyczna, działająca we Francji w latach 1888-1899, stworzona przez Paula Sérusiera. Nazwa pochodzi od hebrajskiego słowa nabis oznaczającego proroka. W swoim programie artystycznym uważali, że w sztuce rzeczywistość ulega podwójnej deformacji: subiektywnej - ukazującej indywidualne uczucia twórcy i obiektywnej - łączącej w sobie poszukiwania artystyczne. Inspirowali się sztuką Lautreca, Gauguina, Moreau, symbolizmu i prerafaelitów. Jako grupa istnieli bardzo krótko, stanowili jednak znaczącą inspirację i mieli duży wpływ artystyczny na twórczość Matisse'a, kubistów, Balthusa, Kandinskiego, Mondriana i Czapskiego. |
Maurice Denis Pierre Bonnard Paul Sérusier Édouard Vuillard Henri Gabriel Ibels Auguste Cazalis Paul Ranson Jan Verkade Aristide Maillol, rzeźbiarz Feliks Valloton Ker Xavier Roussel |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
impresjonizm | 1874–1900 | |||||||||||||
Impresjonizm (fr. impressionisme < łac. impressio 'odbicie', 'wrażenie') — nurt w sztuce europejskiej, a później także amerykańskiej, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyere oraz w Académie Suisse w drugiej połowie XIX wieku. Osiem paryskich wystaw w latach 1874-1886 zaowocowało zerwaniem nowej sztuki z akademizmem obowiązującym w II połowie tego stulecia. Za początek impresjonizmu uznaje się I wystawę grupy artystów zorganizowaną w atelier fotograficznym Nadara w 1874 roku. Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów - "złapania uciekających chwil". |
Twórcy impresjonizmu Claude Monet |
Artyści zaliczani do impresjonistów Pierre Bonnard |
Monet Nenufary |
|||||||||||
neoimpresjonizm | 1880 | |||||||||||||
Neoimpresjonizm – kierunek w malarstwie francuskim, zapoczątkowany ok. roku 1880 przez Georges'a Seurata i dążący do zreformowania impresjonizmu poprzez zastąpienie lirycznej improwizacji ścisłą metodą budowania obrazu z wykorzystaniem naukowych zdobyczy optyki, analizy światła i koloru, fizjologii i psychologii widzenia. Paul Signac, Camille i Lucien Pissarro, Henri Cross, pierwszą wystawę zorganizowali w Salonie Niezależnych w roku 1884. |
Georges Seurat Paul Signac Camille i Lucien Pissarro Henri Cross |
Seurat Grande Jatte |
||||||||||||
postimpresjonizmy | 1886–1905 | |||||||||||||
skrajnie różne zjawiska w sztuce francuskiej na przełomie XIX i XX wieku, wywodzące się z impresjonizmu, ale w dużej mierze odrzucające go. Ramy czasowe określa się też bardziej precyzyjnie jako czas od ostatniej wystawy impresjonistów w 1886 roku do pierwszej wystawy fowistów w 1905 r. Postimpresjoniści kontynuowali kolorystyczne poszukiwania, a zarazem odrzucili wiele zasad pierwotnego impresjonizmu. Starali się uwolnić obraz od naśladownictwa natury, czyli koncepcji mimesis, kładli nacisk na autonomiczność dzieła malarskiego. Dla wielu artystów postimpresjonizm był punktem wyjściowym w dążeniu do własnego stylu. |
Vincent van Gogh
|
|
Henri Tolouse-Lautrec |
|||||||||||
SECESJA | 1890 - 1910 | |||||||||||||
...IZMY XX WIEKU |
||||||||||||||
ekspresjonizm | 1901 - 1939 | |||||||||||||
Ekspresjonizm – terminu tego po raz pierwszy użył dla oznaczenia swojej sztuki francuski malarz J. A. Herve w 1901 roku nadając tę nazwę cyklowi swoich obrazów wystawionych w Salonie Niezależnych. Kierunek w sztuce rozwinął się na dobre na początku XX w. w Niemczech, ale korzeniami sięga do eksperymentów artystycznych wielkich twórców schyłku XIX w.: Vincenta van Gogha, Edwarda Muncha, Jamesa Ensora i Paula Gauguina, których można określić jako prekursorów ekspresjonizmu. |
Franz Marc |
|||||||||||||
der Sturm | 1910 | |||||||||||||
Herwarth Walden | ||||||||||||||
die Aktion | 1911 | |||||||||||||
Franz Pfemfert | ||||||||||||||
die Brucke | Drezno 1905 - 1911 | |||||||||||||
Ernst Ludwig Kirchnera Fritz Bleyl Erach Heckel Karl Schmidt-Rottluff Emil Nolde Max Pechstein Otto Mueller |
||||||||||||||
des Blaue Reiter | Monachium 1911 - 1914 | |||||||||||||
Wasilij Kandinski Franz Marc |
Kandinsky | |||||||||||||
fowizm | 1905 - 1908 | |||||||||||||
Ekspresjonizm, akcentujący poryw malarski, wyrażał się m.in. w szokujących zestawieniach kolorystycznych. Fowizm to właściwie odłam ekspresjonizmu, który jednak nie posiada płaszczyzny dramaturgicznej i intelektualnej. Ta beztroska wyraża się już w samej nazwie ruchu, pochodzącej od francuskiego rzeczownika les fauves, oznaczającego "dzikie zwierzęta". Słowem tym francuski dziennikarz Louis Vauxcelles określił grupę artystów, którzy wystawiali swoje prace na Salonie Jesiennym w 1905 roku. |
André Derain (1880-1954) Kees van Dongen (1877-1968) Henri Matisse (1869-1954) Georges Rouault (1871-1958) Maurice de Vlaminck (1876-1958) Raoul Dufy (1877-1953) |
|||||||||||||
kubizm | 1906 - 1920 | |||||||||||||
Kubizm – kierunek w sztukach plastycznych, głównie malarstwie i rzeźbie, który rozwinął się we Francji na początku XX wieku. |
Juan Gris Fernand Léger Francis Picabia Louis Marcoussis Jean Metzinger Albert Gleizes Pablo Picasso |
|||||||||||||
prekubizm |
- 1907 | |||||||||||||
odejście od naturalnej budowy ciała ludzkiego, bryłowatość w martwej naturze i krajobrazie oraz zmiana perspektywy. np. |
"Portret Gertrudy Stein" Picassa 1906 | |||||||||||||
kubizm analityczny |
1907 - 1912 | |||||||||||||
monochromatyczna paleta, ograniczona do czerni, brązów, szarości. Pojawiające się na płótnach formy są sztywne, geometryczne. Obiekty wydają się być rozbite na pryzmatyczne fragmenty, złożone na powrót niezgodnie z ich wcześniejszą pozycją, ale widzeniem artysty. Dla odmiany kompozycję cechowała delikatność i zawiłość. |
Portret Ambrose Vollard (1910) Ma Jolie, (1911) |
|||||||||||||
kubizm hermetyczny |
1912 - 1913 | |||||||||||||
Picasso i Braque posunęli się w deformacji przedmiotów już w tak znacznym stopniu, że bliskość ich twórczości do abstrakcji (której obaj nie akceptowali) ich przestraszyła i skłoniła do poszukiwania innych sposobów obrazowania, które dawałyby pewną treść dziełu bez konieczności jej fizycznego namalowania. Zastosowali gazety, bilety, fragmenty tapet itp., co zapoczątkowało okres kubizmu syntetycznego. |
"Portugalczyk" Braque'a. | |||||||||||||
kubizm syntetyczny |
1913 - | |||||||||||||
W porównaniu z kubizmem analitycznym, był prostszy, nie deformował aż tak bardzo przedmiotów, stosował żywsze barwy. Cechą charakterystyczną jest także dołączenie kolażu. Różne przedmioty, doklejone do powierzchni obrazu, pełnią taką samą funkcję, jak powierzchnie zamalowane. |
||||||||||||||
futuryzm |
1909 - 1920 | |||||||||||||
Futuryzm (łac. futurus - przyszły) – awangardowy kierunek w kulturze (zwłaszcza w literaturze), który narodził się we Włoszech na początku XX wieku. Założeniem futuryzmu było „patrzenie w przyszłość”, odrzucanie przeszłości i tradycji. |
MALARSTWO I RZEŹBA Giacomo Balla Carlo Carra Luigi Russolo Gino Severini Fortunato Depero Joseph Stella Primo Conti Ambrogio Casati Hugo Scheiber Bela Kadar Fernand Léger Umberto Boccioni |
|||||||||||||
ARCHITEKTURA
|
W przedrewolucyjnej Rosji EGOFUTURYŚCI Wadim Szerszeniewicz Igor Siewierianin Anatolij Marienhof KUBOFUTURYŚCI Władimir Majakowski Dawid Burliuk Wielimir Chlebnikow "Sadzawka Sędziów" wydrukowana na papierze toaletowym w 1909 roku. |
|||||||||||||
rajonizm |
1911 | |||||||||||||
Rajonizm, rayonizm, rayism, łuczyzm - efemeryczny kierunek awangardowy, pierwszy kierunek artystyczny o rosyjskich początkach oparty na realizacji założeń programowych. Powołany do życia około 1911 przez Michaiła Łarionowa. Nazwa kierunku pochodzi od słowa "promień", śledzenie odblasków i promieni świetlnych było inspiracją malarza - rajonisty. |
Michaił Łarionow | |||||||||||||
suprematyzm |
1913 | |||||||||||||
Suprematyzm - kierunek w sztuce abstrakcyjnej stworzony przez Rosjanina polskiego pochodzenia Kazimierza Malewicza w 1913 roku. |
Kazimierz Malewicz
|
|||||||||||||
konstruktywizm |
1913 | |||||||||||||
Konstruktywizm - kierunek w sztuce abstrakcyjnej powstały w r. 1913 w Rosji, nieco później w Holandii i wreszcie dociera do całej Europy, do USA dociera po I wojnie światowej. |
INSPIRATOR Kazimierz Malewicz 1915 manifest suprematyzmu współpraca z grupami Bubnowyj walet, Gołubaja rosa, Oslinnyj chwost KONTYNUATOR Aleksander Rodczenko 1915 grupa biespriedmietnych POPULARYZATOR El Lissitzky |
|||||||||||||
surrealizm |
1919/1924 - 1953 | |||||||||||||
Surrealizm (zwany także nadrealizmem) – kierunek w sztuce powstały w 1924 we Francji, początkowo występujący wyłącznie w literaturze, później w sztukach plastycznych, filmie i teatrze. Termin ten stworzył w 1917 roku Guillaume Apollinire. |
1919 – Soupault, Breton: Pola magnetyczne 1924 – A. Breton: Manifest surrealizmu 1930 – A. Breton: Drugi manifest surrealizmu |
|||||||||||||
Salvador Dalí Giorgio de Chirico Max Ernst Hans Arp Marcel Duchamp Francis Picabia |
Osvaldo Licini René Magritte Joan Miro Meret Oppenheim Man Ray |
|||||||||||||
bauhaus, de stijl, grupa wendingen i inne hasła omówione będą szczegółowo w dziale ARCHITEKTURA NOWOCZESNA | ||||||||||||||
de stijl | 1917 – 1931 | |||||||||||||
Nazwa pochodzi od czasopisma De Stijl wydawanego w latach 1917-1931 przez Theo van Doesburga. Najbardziej znanym artystą z kręgu De Stijl jest Piet Mondrian. Wydał on w roku 1920 manifest grupy pod nazwą Neo-Plastycyzm. | Theo van Doesburg Piet Mondrian Jacobus Johannes Pieter Oud Gerrit Rietveld Vilmos Huszár Bart van der Leck Robert van 't Hoff Ilya Bolotowski Marlow Moss Amédée Ozenfant Max Bill Jean Gorin Burgoyne Diller Georges Vantongerloo |
|||||||||||||
bauhaus | 1919/1925/1932 | |||||||||||||
uczelnia artystyczna powstała w Weimarze z połączenia Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych w 1919 r., później działająca w Dessau (dziś Dessau-Roßlau) i Berlinie. Działała do 1934 r. Została utworzona przez Waltera Gropiusa.
Dyrektorzy Bauhausu | Mistrzowie Bauhausu Johannes Itten László Moholy-Nagy Wasilij Kandinskij Paul Klee Lionel Feininger Georg Muche Josef Albers Marcel Breuer Theo van Doesburg |
|||||||||||||
neoplastycyzm | 1920 | |||||||||||||
Twórcą nazwy "neoplastycyzm" jest Piet Mondrian, który zafascynowany mistykiem - Schoenmaekersem stworzył kierunek naznaczony pozytywną mistyką. Tajemne działanie świata polegało na zasadzie przeciwieństw. Siły aktywnej - biernej, pionów - poziomów. Tak też w neoplastycyzmie wyróżniamy dwie podstawowe linie (pion i poziom) oraz 3 kolory zasadnicze - żółty, niebieski i czerwony oraz 3 niekolory - biel, czerń i szarość. Linia pionowa oznaczała dynamizm, pozioma statykę. | Piet Mondrian |
|||||||||||||
elementaryzm | 1924 | |||||||||||||
Kierunek stworzony przez Theo van Doesburga po rozstaniu z Mondrianem. Akceptował linie diagonalne na prostokątnym płótnie zorientowanym pion – poziom. Ten pozornie idiotyczny spór był sporem poważnym, wynikającym z odmiennych koncep[cji czasu i przestrzeni. | Theo van Doesburg | |||||||||||||
socrealizm | 1934 - poł. lat 80. | |||||||||||||
ABSTRAKCJA LIRYCZNA - ACTION PAINTING 1946 | ||||||||||||||
taszyzm informel |
1950 | |||||||||||||
Jean-Paul Riopelle Hans Hartung, Michel Tapié | ||||||||||||||
action painting / malarstwo gestu | szkoła nowojorska 1950 | |||||||||||||
Jackson Pollock Franz Kline Willem de Kooning | ||||||||||||||
color field painting | 1955 | |||||||||||||
Mark Rothko Barnett Newman Clyfford Still | ||||||||||||||
POP ART |
od 1953 | |||||||||||||
Richard Hamilton Roy Lichtenstein Andy Warhol |
||||||||||||||
OP ART | lata 60. | |||||||||||||
minimal art |
od ok. 1960 | |||||||||||||
Sol le Witt Robert Morris Donald Judd | ||||||||||||||
happening | od 1959 | |||||||||||||
Allan Kaprow | ||||||||||||||
body art |
koniec lat 60. | |||||||||||||
Marina Abramović | ||||||||||||||
performance |
1962 | |||||||||||||
Marina Abramović Nam June Paik | ||||||||||||||
Fluxus | lata 60. i 70. Niemcy USA | |||||||||||||
street art |
||||||||||||||
Banksy | ||||||||||||||
environment | ||||||||||||||
asamblaż |
||||||||||||||
Jean Dubuffet | ||||||||||||||
video art | ||||||||||||||
hiperrealizm |
od ok. 1965 | |||||||||||||
Douane Hanson John De Andrea Chuck Close | ||||||||||||||
land art |
od ok. 1965 | |||||||||||||
Dennis Oppenheim Richard Long Robert Smithson | ||||||||||||||
nowa figuracja | lata 60. | |||||||||||||
Jean Dubuffet Francis Bacon Willem de Kooning | ||||||||||||||
mail art |
lata 60. | |||||||||||||
Ray Johnson On Kawara Andrzej Partum | ||||||||||||||
sztuka kinetyczna |
Alexander Calder Jean Tinguely | |||||||||||||
konceptualizm |
od ok. 1963 | |||||||||||||
Roman Opałka Jacek Tylicki | ||||||||||||||
arte povera | 1967 | |||||||||||||
Michelangelo Pistoletto Giovanni Anselmo Alighiero Boetti | ||||||||||||||