Ludzie wcześniej potrzebowali budynków niż mebli i dlatego historia meblarstwa jest krótsza niż historia architektury, ale za to trochę bardziej pogmatwana. Nie dlatego jednak, żeby była bardziej skomplikowana, bo jest ona tak samo złożona i tak samo prosta, jak historie wszystkich sztuk użytkowych, ale dlatego, że - jeśli chce się ją trochę lepiej poznać - trzeba się trochę orientować w historii kilku narodów. Trzeba, bo w terminologii historyczno-meblarskiej jest wiele odniesień albo do władców rządzących w poszczególnych krajach i epokach, albo do historii ludzi wędrujących między kontynentami i przenoszących ze sobą tradycje, które w nowych ojczyznach często okazywały się trwalsze niż w starych. Ponieważ temat jest pasjonujący, bardzo szybko nabywa się biegłości w kojarzeniu empiru z Regencją i stylem federalnym i odróżnianiu Chippendale'a od Hepplewhithe'a i Sheratona.
Powiązanie stylów w meblarstwie (które w większości pokrywają się ze znanymi stylami w historii całej sztuki) z monarchami, projektantami albo migrantami ułatwi zamieszczona niżej tablica chronologiczna.
TERMINOLOGIA
Terminologia historyczno-meblarska obejmuje cztery tematy: style meblarskie, rodzaje mebli, elementy i konstrukcję mebli oraz techniki wykończeniowe i zdobnicze. O ile nazewnictwo stylów - różne w zależności od języka i kultury - można uporządkować i opanować dość łatwo, to w języku polskim nie ma nazw wielu rodzajów mebli. Bierze się to prawdopodobnie z faktu, że w epokach historycznych, w których nowe rodzaje mebli powstawały, Polacy, których stać było na ich kupienie mówili i pisali w językach obcych (np. w Puławach mówiono po francusku), a potem nie było już na własne nazewnictwo zapotrzebowania.
Tego problemu nie da się rozwiązać w prosty sposób, dlatego w naszej historii dość często używane są nazwy obcojęzyczne. Jeśli ktoś zna właściwy zamiennik - proszę o sugestie.
Odrębnym problemem jest nazewnictwo stylów meblarskich.
JEDEN STYL - RÓŻNE NAZWY, JEDNA NAZWA - RÓŻNE STYLE
Europa wschodnia nie była kolebką głównych stylów artystycznych, chociaż powstawały tu ich ciekawe odmiany regionalne. Gotyk w Polsce wprowadzili średniowieczni zakonnicy, renesans artyści włoscy sprowadzani przez Zygmunta Starego i Bonę Sforza, budowle barokowe projektowali Holender Tylman z Gameren czy mocno już spolonizowani Włosi (jak np. Augustyn Locci), którzy również, wespół z artystami saskimi określili kształt polskiego rokoka i klasycyzmu. Ponieważ jednak historia sztuki we współczesnym rozumieniu pojawiła się w nauce polskiej dopiero w drugiej połowie XIX wieku, kiedy najsilniejsze były i emocjonalne i kulturalne związki Polski z Francją, do dzisiejszego dnia w dziedzinie tej dominuje francuski punkt widzenia.
Wpływy francuskie w Polsce nabrały szczególnego znaczenia po ślubie Jana III Sobieskiego z Francuzką Marią Kazimierą (1665 r.), a więc w czasach, gdy realną władzę miał już Ludwik XIV, pilnie budujący nie tylko militarną, ale i kulturalną pozycję Francji jako hegemona Europy. Wkrótce francuski stał się językiem polskich dworów (nawet w zaścianku), co sprzyjało importowi francuskiej literatury przedmiotu i utrwalaniu frankocentrycznego spojrzenia na dzieje sztuki.
W tej wizji, po niewątpliwie włoskim renesansie, ośrodkiem tworzącym nowe style w sztuce stała się Francja i z tego źródła wywodzi się obowiązujące u nas nazewnictwo stylów rozwijających się w Europie aż do czasów niemieckiego Bauhausu i amerykańskiej art-deco (bo o fenomenalnej polskiej art-deco i tak nikt nie pamięta).
Tymczasem każda z konkurujących w czasach nowożytnych monarchii na swój sposób interpretowała dorobek francuskiego i angielskiego gotyku, każda zapożyczała wiele z włoskiego renesansu i baroku i w każdej powstawały style mające wprawdzie wiele cech wspólnych, ale równie wiele cech je odróżniających. I każda swój własny styl nazywała inaczej. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ w długim procesie kształtowania się europejskich narodów (a potem narodu amerykańskiego) istotnym czynnikiem było podkreślanie odrębnych cech identyfikujących wspólnotę kultury.
Niniejsze uwagi nie mają na celu rewizję utrwalonego nazewnictwa stylów, a jedynie podkreślenie, że np. terminologia anglojęzyczna (odnosząca się do meblarstwa angielskiego i amerykańskiego) jest równie uzasadniona jak terminologia francuska, a w wielu przypadkach jest ona nieodzowna dla trafnego wyodrębnienia stylów, jakie we wzornictwie francuskim albo nie pojawiły się wcale, albo miały znaczenie marginalne.
Ten aspekt ma decydujące znaczenie przede wszystkim dla historii meblarstwa współczesnego, rozpoczynającego swoją historię od angielskiego ruchu Arts&Crafts, ale korzeniami sięgającego do wzorów stworzonych przez amerykańskie meblarstwo regionalne (nie mylić z amerykańskimi stylami kolonialnymi).
GŁÓWNE STYLE HISTORYCZNE I NAZWY MIEJSCOWE
Nazewnictwo wczesnych stylów meblarskich wywodzi się z nazewnictwa stylów architektonicznych oraz od panujących dynastii i monarchów.
Gotyk we Francji określa się jako gotyk klasyczny (classique), gotyk promienisty (rayonnant) i późny gotyk płomienisty (flamboyant) - kończy się on za rządów Ludwika XII. W Anglii mówi się o gotyku staroangielskim (early gothic), gotyku dekoracyjnym (decorated gothic) i gotyku wertykalnym (perpendicular gothic), a w odniesieniu do meblarstwa angielskiego używa się określenia styl Tudorów - kończy sią on za rządów Marii I (w Niemczech jedną o odmian gotyku architektonicznego był gotyk ceglany).
Renesans we Francji określa się po prostu jako renesans (renaissance), rozpoczyna się on za czasów Franciszka I i trwa (z fazą manierystyczną) do czasów Ludwika XIII, w Anglii wczesny renesans to styl elżbietański (elizabethan style) po którym następuje późny renesans czyli styl jakubiański (jacobean style) trwający aż do czasów Commonwelthu Olivera Cromwella.
Barok we Francji rozpoczyna się już w epoce Ludwika XIII, ale dojrzałość osiąga za czasów jego następcy i od niego bierze nazwę stylu Ludwika XIV. W Anglii barok trwa od Wielkiego Pożaru Londynu w 1666 r. do traktatu w Utrechcie 1713 r., ale w meblarstwie mówi się o stylu Williama i Marii (William & Mary style) związanym z rządami w Anglii holenderskiego Wilhelma Orańskiego.
Okres przejściowy od baroku do rokoka we Francji nazywa się - od regenta Filipa Orleańskiego - francuską regencją (régence). Nie należy jej mylić z późniejszą o sto lat regencją angielską (regency), która była odpowiednikiem francuskiego empire.
Rokoko we Francji rozpoczyna się już w okresie regencji Filipa Orleańskiego, ale dojrzewa za następcy Ludwika XIV i nazywa się stylem Ludwika XV. W Anglii rokoko nazywane jest stylem królowej Anny (Queen Anne style), a jego zwieńczeniem jest styl Chippendale (twórczość Thomasa Chippendale obejmuje fazy rokokową, neogotycką, chińską i klasycystyczną, ale jego nazwisko stało się synonimem angielskiego rokoka).
W Austrii rokoko określa się jako styl terezjański od rządzącej cesarzowej Marii Teresy.
Klasycyzm we Francji nazywany jest stylem Ludwika XVI. W meblarstwie angielskim klasycyzm określa się jako styl angielskiej regencji (regency) i miał on trzy fazy: styl Adamów, styl Hepplewhite'a i styl Sheratona. Styl regencji trwał więc znacznie dłużej niż sama regencja późniejszego Jerzego IV. W Austrii klasycyzm określa się jako styl józefiński (od cesarza Józefa II).
We Francji styl empire był przygotowany przez styl dyrektoriatu. W Anglii stylowi dyrektoriatu odpowiada styl Sheratona, a odpowiednikiem empiru jest nieco późniejszy styl Thomasa Hope. W Stanach Zjednoczonych odpowiednikiem empiru był amerykański empire (american empire) zaliczany do stylu federalnego (federal style). W Niemczech i Austrii odpowiednikiem późnego klasycyzmu był biedermeier.
Specyfika amerykańskiej historii powoduje, że style uprawiane do początków osadnictwa do ogłoszenia niepodległości 13 kolonii w 1774 r. nazywane są stylami kolonialnymi (colonial style), a rozwijające sie po tej dacie stylami federalnymi (feredal style). Oznacza to, że do stylu kolonialnego zalicza się meblarstwo renesansowe (Pilgrim style, Jacobean), barokowe (William & Mary) i rokokowe (Queen Anne i Chippendale), a do stylu federalnego klasycyzm (Adam, Hepplewhite, Sheraton) i amerykański empire.
Po restauracji monarchii we Francji zapanował styl Ludwika Filipa, któremu w Anglii odpowiada krótko trwający styl Williama IV. W obudwu stylach pojawiły się elementy historyzmów charakterystycznych dla następnej epoki.
Francuski styl Napoleona III zwany również drugim cesarstwem (second empire) i angielska epoka wiktoriańska to czasy kolejnych historyzmów związanych z tzw. akademizmem. W języku polskim i francuskim historyzmy te nazywają się neo-stylami (neo-rooanizm, neo-gotyk, neo-renesans itd.). W Anglii i USA mówi się o odrodzeniu stylu (revival), np. gothic revival, rococo revival itd. W języku angielskim pojęcie revival ma szersze znaczenie i obejmuje również nasze popularne określenie "retro"
Najważniejszym aspektem wczesnej epoki wiktoriańskiej było wystąpienie Johna Ruskina i jego apologia gotyku. W późnej epoce wiktoriańskiej (po 1860), w wyniku przemian społeczno-obyczajowych i kontaktów ze sztuka japońską pojawiły się nowe kierunki - estetyzm (w meblarstwie zwany art furniture), ruch Arts & Crafts Williama Morrisa i Glasgow style. Odrębne miejsce zajmuje spokrewniony zarówno z estetyzmem jak i ruchem Arts & Crafts styl Charlesa Eastlake'a (Eastlake style).
Specyficzną odmianą akademizmu ahistorycznego była tzw. nowa sztuka zwana po polsku secesją, we Francji art nouveau, w Anglii Glasgow style/modern style, w Niemczech Judendstil, we Włoszech stile florale, w Austrii Sezession.
Z ruchu Arts & Crafts i angielskiej Glagow school wywodzi się wiedeńska art-deco, amerykański ruch Arts & Crafts (american craftsman), amerykański styl misyjny (mission style) oraz niemiecka art-deco okresu Werkbundu i wczesnego stylu Bauhausu.
Rewolucyjne zmiany przygotował abstrakcjonizm rosyjskiej awangardy i holenderskiej grupy De Stijl. Z niego wywodzi się klasyczny modernizm, którego odmianą niemiecką był styl Bauhausu, a francuską styl Esprit Nouveau Le Corbusiera.
Pojęcie styl skandynawski (scandinavian design, danish design) początkowo nie obejmowały meblarstwa, ale przede wszystkim szkło, ceramikę i drobny sprzęt użytkowy. Pełnego znaczenia nabrało w połowie XX wieku po wystąpieniu grupy projektantów duńskich, a szczególnie po objazdowej wystawie prezentującej wzornictwo skandynawskie w Stanach Zjednoczonych w latach 1954-57.
Z wzornictwem skandynawskim związane jest słabo zdefiniowane pojęcie wzornictwa lub stylu organicznego (organic design), kojarzonego z użyciem materiałów formowanych i "organicznymi", opływowymi liniami. Jego początki sięgają prac Alvara Aalto i Geralda Summersa, a termin wywodzi się od nazwy konkursu "Organic design in home furnishings" rozpisanego w 1940 r. przez Museum of Modern Art, w którym zwyciężył projekt formowanego krzesła spółki Eames/Saarinen.
Określenia stylów pojawiających się w końcu XX wieku nie są precyzyjne z uwagi na brak dystansu czasowego. Elementy kontekstualnego postmodernizmu były obecne już w stylu pop-art. W krótkim czasie całkowitemu odwróceniu uległo znaczenie pojęcia minimalizm, które pierwotnie oznaczało skrajną prostotę i surowość formalną (znowu wpływy japońskie) oraz stosowanie tanich, powszechnie dostępnych materiałów (cheep furniture Donalda Judda), a obecnie kojarzone jest z meblami wykonanymi z chromu, szkła i naturalnych fornirów, zaprojektowanymi w stylu Farnsworth House Miesa van der Rohe, horrendalnie drogimi i stanowiącymi bardziej symbol statusu niż przedmiot użytkowy.
Obecnie panujących trendów również nie da się zdefiniować precyzyjnie, co wynika z synkretycznego ducha epoki. Pojęcie o nich dają stanowiące przegląd bieżącego wzornictwa wystawy organizowane przez muzea i galerie sztuki użytkowej (m.in. Museum of Modern Art), jak np. wystawa w Carleton College Art Gallery pn. Functional Sculpture (2008 r.). Katalogi takich wystaw oraz prezentacje w licznych pismach branżowych odgrywają dokładnie taką samą rolę, jaką odgrywały słynne wzorniki Chippendale'a, Sheratona czy Eastlake'a - są inspiracją dla mniej twórczych projektantów i producentów i kształtują gust publiczności. Nie wiadomo, który ze współczesnych trendów wytrzyma próbę czasu. Nazwać będzie go można za jakiś czas.
Nie ma się czym przejmować - ebeniści rokokowi też nie mieli pojęcia o tym, że robią meble rokokowe. Wtedy o sukcesie projektanta i stylu decydowało wpisanie na listę meblarzy królewskich, dzisiaj wystawa w prestiżowej galerii i występ w telewizji. |
TABLICA CHRONOLOGICZNA HISTORII MEBLARSTWA
|
INNE KRAJE |
FRANCJA |
ANGLIA |
AUSTRIA/NIEMCY |
AMERYKA |
1000 |
|
ROMANIZM 1000-1200 |
ROMANIZM 1066-1170 |
ROMANIZM 1020-1250 |
|
1140 |
GOTYK |
GOTYK 1140-1500 |
|
|
|
1167 |
|
|
|
|
|
1175 |
|
|
GOTYK 1170-1550 |
|
|
1200 |
|
|
|
GOTYK 1220-1520 |
|
1485 |
|
|
Henryk VII (1485-1509) |
|
|
1500 |
|
|
TUDOR |
|
|
1509 |
|
Ludwik XII (1498-1515) |
Henryk VIII (1509-1547) |
|
|
1515 |
RENESANS |
RENESANS
Franciszek I (1515-1547) |
|
|
|
1520 |
Sacco di Roma
1527 |
|
|
RENESANS 1520-1650 |
|
1547 |
Sobór Trydencki
1545-63
|
Henryk II (1547-1559)
|
Edward VI (1547-1553)
|
|
|
1553 |
|
|
Maria I (1553-1558) |
|
|
1558 |
|
Franciszek II (1559-1560) |
ELIZABETHAN
Elżbieta I (1558-1603)
|
|
|
1560 |
|
Karol IX (1560-1574)
Du Cerceau 1560
Hugues Sambin 1570 |
|
|
|
1574 |
|
Henryk III (1574-1589) |
|
|
|
1589 |
|
Henryk IV (1589-1610) |
|
|
|
1603 |
|
|
JACOBEAN 1600-1690
Jakuba I Stuart (1603-1625)
|
|
|
1610 |
|
LUDWIK XIII 1610-1643
|
Inigo Jones (1853-1652) |
|
|
1620 |
BAROK |
BAROK
Peter Rubens (1577-1640) |
|
1620-1770 |
COLONIAL STYLE |
1625 |
|
|
Karol I (1625-1649) |
|
PILGRIM STYLE 1630-1690 |
1640 |
Republika wenecka
1645 |
LUDWIK XIV 1643-1715
|
|
|
|
1650 |
|
|
COMMONWETLH - PURYTANIE
Oliver Cromwell (1649-1660)
|
|
|
1660 |
|
Pierre Golle (1620-1684)
Domenico Cucci (1635-1704)
André-Charles Boulle
(1642-1732) |
RESTAURACJA
Karol II (1660-1685)
Pożar Londynu 1666
Christopher Wren (1632-1723)
|
|
|
1685 |
Edykt
z Fountainbelau
1685
|
|
Jakub II (1685-1688)
Grinling Gibbons (1648-1721)
Gerrit Jensen (dz. 1680-1715)
WILLIAM & MARY 1685-1725
|
|
WILLIAM & MARY 1685-1725 |
1694 |
|
|
William II i Maria (1689-1702)
Daniel Marot (1661–1752)
|
|
|
1702 |
|
|
QUEEN ANNE 1702-1714
|
|
|
1714 |
|
|
Jerzego I (1714-1727) |
|
|
1715 |
ROKOKO |
REGENCJA Filipa (1715-1723)
Charles Cressent (1685-1768) |
William Kent (1685-1748)
palladianizm |
|
|
1723 |
|
LUDWIK XV 1715-1774 |
|
|
QUEEN ANNE 1725-1750 |
1727 |
|
Jacques Dubois (1693-1763) |
Jerzy II (1727-1760)
|
|
|
1730 |
|
Juste Aurele Meissonier
(1695-1750) |
|
ROKOKO 1730/40-1770
Maria Teresa |
1750 |
|
|
CHIPPENDALE 1750-1805
Thomas Chippendale
(1718-1779)
Ince and Mayhew
Vile and Cobb
Gothic revival
Strawberry Hill
Horacego
Walpole'a
1750 |
|
CHIPPENDALE 1750-1780
Thomas Elfe
(w Ameryce od 1747)
Townsend-Goddard |
1754 |
|
Gilles Joubert (1689–1775)
Roger Vandercruse
(1725-1799)
Jean-François Oeben
(1720-1763)
Louis Delanois (1731-92)
Rene Dubois (1737-1799)
|
Thomas Chippendale
1754 Gentleman and
Cabinet-Maker's Director
George Seddon (1727-1801) |
|
|
1760 |
KLASYCYZM |
|
Jerzy III (1760-1820)
|
ZOPF STIL 1760-1790 |
|
1765 |
|
Jean-Henri Riesener
(1734-1806) |
Robert Adam
The Ruins of the Palace of Diocletian
1764 |
|
|
1770 |
|
Jacob and Honore
Georges Jacob (1739-1814) |
ADAM 1770
Robert Adam (1728-1792)
Works in Architecture of Robert
and James Adam 1773, 1779
|
KLASYCYZM 1770-1790
Józef II |
|
1774 |
|
Ludwik XVI 1774-1792
Joseph Baumhauer (-1772)
David Roentgen (1734-1807)
Jean Guillaume Beneman
(1750-1811)
Martin Carlin (1730-1785)
Antoine Gaudreau (1680-1746) |
FEDERAL STYLE
1780-1830
|
1780 |
|
|
HEPPLEWHITE 1780 |
|
|
1785 |
|
|
George Hepplewhite (-1786)
1788 The Cabinet-Maker
and Up-holsterer's Guide |
|
ADAM STYLE
HEPPLEWHITE |
1789 |
EMPIRE |
|
Thomas Shearer |
|
Samuel MacIntyre
(1757-1811) |
1790 |
|
F.H.G. Jacob-Desmalter
(1770-1841) |
SHERATON 1790
Thomas Sheraton (1751-1806)
The Cabinet-Maker and Upholsterer's
Drawing-Book 1791 |
|
|
1795 |
|
DYREKTORIAT 1795
Charles Percier (1764-1838)
Pier Fontaine (1762-1853) |
|
|
Duncan Phyfe (1768-1854)
Charles Honoré Lannuier
(1779-1819) |
1799 |
|
KONSULAT 1799-1804 |
Gillow Furniture (dz. 1760-1810) |
|
|
1800 |
|
Italianate 1802
Cronkhill |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1804 |
|
EMPIRE 1804
Napoleon I 1804-1815 |
George Smith (1786-1828)
A Collection of Designs for Household
Furniture
and Interior Decoration 1804 |
|
|
1805 |
|
|
|
EMPIRE 1805-1815 |
|
1810 |
|
|
REGENCY
Thomas Hope (1769-1830)
|
|
|
1811 |
|
|
Regencja 1811-1820 |
|
|
1815 |
|
RESTAURACJA 1815
Ludwik XVIII 1814-1824
|
Jennens and Bettridge
(1815-1864) |
BIEDERMEIER
1815-48
Joseph U. Danhauser
(1780-1829) |
EMPIRE 1820 |
1820 |
|
|
Jerzy IV (1820-1830)
|
|
GREEK REVIVAL
1820-1860 |
1824 |
|
Karol X 1824-1830 |
|
|
Lambert Hitchcock
(1795-1852) |
1830 |
HISTORYZMY |
LUDWIK FILIP 1830-1848
II Republika
|
Wilhelm IV 1830-1837
Neo-gotyk 1830-1900
|
|
I neo-gotyk 1830-1860 |
1837 |
|
|
Wiktoria (1837-1901)
Government Schools
of Design
1837 |
Neo-gotyk |
PÓŹNY KLASYCYZM 1835-1850
Pillar and Scroll
Chauncey Jerome
(1793–1868) |
1840 |
|
|
Westminster 1840
Augustus Pugin 1812 - 1852
True Principles of Pointed
or Christian Architecture 1842 |
|
I neo-renesans 1840-1890
Neo-romanizm 1840-1890
Neo-rokoko 1840-1870
John Henry Belter
(1804-1863) |
1848 |
|
Napoleon III 1848-1870
Neo-rokoko
Neo-renesans |
VICTORIAN DECADENCE
Neo-rokoko
Neo-renesans
Osborne House 1851 |
|
|
1850 |
|
|
John Ruskin (1819-1900)
The Seven Lamps
of Architecture
The Stones of Venice |
STYL STARONIEMIECKI
1850-1910 |
|
1851 |
|
|
Great Exhibition Cristal Palace |
|
|
1852 |
|
II EMPIRE 1852-1870
Neo-barok |
|
|
|
1853 |
|
|
Pierwsza linia japońska 1853 |
|
Italianate
Litchfield Villa 1854 |
1856 |
|
|
Owen Jones
The Grammar of Ornament
1856 |
|
|
1860 |
|
|
|
|
II neo-gotyk 1860-1890
|
1861 |
ESTETYZM |
|
Morris & Co. 1861
William Morris 1834-1896 |
|
ESTETYZM 1860-1890
Japonizm estetyzmu oddziaływał
na styl bungalow firmy Green |
1862 |
|
|
Christopher Dresser
The Art
of Decorative
Design 1862
The Oriental Courts |
|
|
1867 |
|
|
ART FURNITURE
Charles Locke Eastlake
(1836–1906)
Hints on Household Taste
in Furniture,
Upholstery, and Other Details 1868 |
|
Carpenter Gothic 1865
|
1870 |
|
III Republika 1870 |
|
Cesarstwo 1871
Neo-romanizm |
EASTLAKE STYLE 1870-1890
Shakers 1870 |
|
|
|
Christopher Dresser
Principles of Design 1873 |
|
|
1883 |
|
|
Arthur Mackmurdo 1883
okładka do City Churches Wrena
Ernest Gimson 1864-1919 |
|
Queen Anne Revival
Shingle Style
Colonial revival 1880-1630 |
1885 |
ARTS & CRAFTS |
|
WYSTAWA SZTUKI JAPOŃSKIEJ
W KNIGHTSBRIDGE |
|
|
1888 |
|
|
ARTS & CRAFTS 1888
Charles Voysey
Charles R. Mackintosh
Hugh Baillie Scott
Ashbee
Guild and School
of Handicraft 1888 |
|
Neo-barok 1885-1914 |
1890 |
|
|
Glasgow School 1890-1910
Avantgarde Furniture
Mackmurdo,
Voysey |
|
II neo-renesans 1890-1917 |
1894 |
|
|
Arthur Mackmurdo
Aubrey Beardsley 1892-95 |
|
MISSION STYLE 1894 |
1895 |
ART NOUVEAU |
ART NOUVEAU
Maison
de l'Art Nouveau
Samuel Bing 1895 |
|
|
|
1897 |
Stockholm Exhibition
Svenska Slöjdföreningen |
|
|
Wiener Sezession 1897
|
The Arts & Crafts
Society 1897 |
1900 |
|
Towarzystwo
Artystów
Dekoratorów
1900 |
Charles R. Mackintosh |
|
Prairie School 1900 |
1901 |
Polska Sztuka
Stosowana 1901 |
|
Edward VII 1901-1910 |
|
The Craftsman 1901 |
1902 |
|
|
1902 kolonia w Camden |
|
1903 |
|
|
|
Wiener Werkstatten
1903-1920 |
|
|
|
|
ART-DECO 1905 |
1907 |
ART-DECO |
|
|
WERKBUND 1907 |
1910 |
|
|
Jerzy V 1910-1936 |
Josef Hoffmann - Kubus |
CRAFTSMAN 1910-1925 |
1913 |
Warsztaty
Krakowskie 1913 |
|
|
|
|
1917 |
DE STIJL 1917 |
|
|
|
|
1919 |
|
|
|
Bauhaus 1919 |
|
1920 |
|
Paul Follot
Jacques Emile Ruhlman |
|
|
Egyptian revival 1920 |
1925 |
MODERNIZM |
Pawilon l'Esprit Nouveau |
|
Breuer 1925 |
ART-DECO 1925
Eliel Saarinen |
1926 |
Ład 1926 |
|
|
BAUHAUS 1926 |
|
1927 |
|
|
|
Eileen Gray E.1027
Mies van der Rohe 1927 |
|
1928 |
|
|
|
Chrysler Building 1928 |
1929 |
|
Le Corbusier LC-line 1929 |
|
Barcelona Chair |
STREAMLINE 1930 |
1930 |
SKANDYNAWIA
Swedish Modern |
|
|
|
|
|
Alvar Aalto
(1898-1976) |
|
Gerald Summers (1899-1967)
Makers of Simple Furniture 1932 |
|
|
1942 |
Danish Modern |
|
Utility Furniture 1942 |
|
Eero Saarinen (1910-1961)
Charles Eames (1912-1978) |
1950 |
Finn Juhl
(1912-1989) |
|
|
|
|
1954 |
Wystawa SCANDINAVIAN DESIGN w USA 1954-1957 |
|
|
|
1954 |
Compasso d'Oro |
|
|
|
George Nelson 1956 |
1965 |
Studio 65 Turyn
Roberto Matta 1966
Eero Aarnio 1968 |
|
POP-ART |
|
|
1970 |
|
|
|
|
MINIMALIZM |
|
POSTMODERNIZM |
|
|
|
Donald Judd (1928-1994)
Luis Barragán (1902-1988) |
1981 |
Memphis |
|
|
|
|
2000 |
|
|
|
|
TRANSITIONAL |
|
INNE KRAJE |
FRANCJA |
ANGLIA |
AUSTRIA/NIEMCY |
USA |
EPOKI "DREWNIANE"
Jednym z kryteriów podziału w historii meblarstwa jest dominujący rodzaj używanego w różnych epokach drewna. Gatunek drewna, jego pochodzenie, kolor, usłojenie, faktura, połysk, twardość, podatność na obróbkę to czynniki wpływające na wygląd mebla, ale wiele mówiące również o estetycznych preferencjach epoki, a także o samej epoce, dostępności materiałów na rynkach miejscowych, zasięgu handlu morskiego i możliwościach importowania gatunków drewna egzotycznego. |
DĄB |
ORZECH |
MAHOŃ |
SATYNOWIEC |
PALISANDER |
SYKAMORA |
KLON |
HEBAN |
EPOKA DĘBU -1600
Epoka dębu trwała przez całe średniowiecze i renesans aż do wyparcia tego gatunku przez orzech na początku XVII wieku. Dąb był najpopularniejszym gatunkiem gotyku, a dębowe deski służące do wykładania ścian importowano do Europy północnej od XIV wieku. Dąb ceniono ze względu na jego ogromną trwałość i odporność na grzyby i robactwo. Jest jednak bardzo trudny w obróbce, długo schnie i nawet po wyschnięciu ma tendencje do odkształceń. Właśnie ze względu na trudność obróbki meble dębowe zdobione są zwykle tylko płytką dekoracją snycerską. Z upływem czasu drewno dębowe szlachetnieje zmieniając nieco kolor na bardziej wyrazisty.
Dąb przeżył swój renesans pod koniec XIX wieku, gdy w ramach nurtów historyzujących nawiązywano do tradycji prostego i funkcjonalnego meblarstwa okresu kolonialnego.
EPOKA ORZECHA 1600 - 1730
W meblarstwie epoka dominacji orzecha trwała od 1660 - 1730 r. obejmując style Restauracji (angielskiej), William & Mary i Queen Anne, czyli epokę baroku. Wraz z mahoniem orzech był podstawowym drewnem używanym w XVIII wieku i często zastępował importowany, droższy mahoń. Orzech jest drewnem mocnym, twardym i odpornym, ale lżejszym od dębu i łatwiejszym w obróbce, dlatego umożliwiał produkcję mebli o znacznie bogatszej wyprawie snycerskiej. Opanowanie umiejętności tarcia cienkich desek umożliwiło wykonywanie pokrywanych orzechem mebli o konstrukcji dębowej.
EPOKA MAHONIU 1700 - 1800
Mahoń znany był w Europie od czasów hiszpańskich wypraw geograficznych, jego ojczyzną jest Honduras, ale zastosowanie mają również gatunki o bardzo różniących się właściwościach pochodzące z południowej i centralnej Ameryki i z Afryki. Największą popularność mahoń zdobył w XVIII wieku, w czasach rokoka i klasycyzmu stając się podstawowym materiałem mebli projektowanych przez Chippendale'a i Sheratona. Od 1750 r. wyparł orzech w meblach najwyższej jakości. Był szeroko stosowany również w epoce empiru europejskiego i amerykańskiego a także do wyrobu mebli wiktoriańskich. Ze względu na wysoką cenę najczęściej stosowany był w postaci fornirów.
EPOKA SATYNOWCA 1750 - 1800
Satynowiec (drzewo atłasowe, drzewo satynowe) to ulubiony materiał epoki Ludwika XV (rokoko) i Ludwika XVI (klasycyzm), stosowany przez takich projektantów jak Chippendale, Adam, Sheraton w postaci fornirów i inkrustacji. Hepplewhite używał satynowca jako tła do polichromowanych medalionów. Wiek satynowca trwał od 1765 - 1800 r., gdy w technice meblarskiej dominowały delikatne w kolorystyce i fakturze forniry.
HEBAN i EBENIŚCI
W XVII wieku najwyższej jakości meble produkowano w Antwerpii, a wielu najlepszych meblarzy paryskich pochodziło z Niderlandów. Stąd również wywodzili się meblarze sprowadzeni do Anglii w epoce Williama & Mary. Producenci mebli dzielili się wg ścisłych zasad cechowych. Zwykli stolarze wytwarzali tanie meble z miejscowych gatunków drewna, elita natomiast produkowała wymagające najwyższych kwalifikacji meble pokrywane fornirami z drewna egzotycznego. W połowie XVII wieku jednym z najcenniejszych gatunków był heban i od niego powstała nazwa "ebenistów", czyli meblarzy produkujących meble pokrywane cienkimi fornirami.
Heban ma głeboki, czarny kolor, jest twardy, ciężki, odporny i bardzo drogi (jako substytutu używa się barwionej gruszy). Pochodzi z Afryki, ale jego odmiany w odcieniu brązowym rosną również na Mauritiusie i Ceylonie. Heban jest jedynym gatunkiem drewna cięższego od wody, a dzięki wyjątkowej zwartości można z niego produkować forniry o grubości poniżej 0,1 mm (oczywiście we współczesnych technologiach obróbki). |
EPOKI I GATUNKI DREWNA |
EPOKA |
GATUNKI DREWNA |
Gotyk, Renesans,
Style kolonialne XVII w. |
Podstawowe: dąb; klon lub orzesznik na części toczone,
Uzupełniające: sosna, jesion, klon, orzesznik |
Barok
William and Mary 1690-1725 |
Podstawowe: orzech lub klon.
Uzupełniające: sosna lub others. |
Queen Anne 1725-1750 |
Podstawowe: orzech; also klon, wiśnia, lub, later, mahoń
Uzupełniające klon, sosna, jesion, cedar, buk, tulipanowiec |
Rokoko
Chippendale 1750-1780 |
Podstawowe: mahoń; czasami orzech, klon, lub wiśnia
Uzupełniające: klon, sosna, jesion, cedar, buk, tulipanowiec |
Klasycyzm
Federal 1780-1820 |
Podstawowe: mahoń; satynowiec lub inne kontrastowe forniry
Uzupełniające: sosna |
Empire 1815-1840 |
Podstawowe: palisander lub mahoń, klon, sosna, brzoza i inne gatunki miejscowe
Uzupełniające: sosna jako standard |
Country/Shaker 1690-1900 |
sosna, klon lub miejscowe drzewa owocowe |
Windsor 1730-1830 |
sosna, klon, orzesznik, jesion, brzoza |
Gothic Revival 1840-1880 |
orzech, także mahoń, palisander, wiśnia lub dąb |
Rococo Revival 1840-70 |
mahoń lub palisander; także orzech na meble tańsze |
Renaissance Revival 1850-1880 |
orzech; także jesion lub sosna na meble tańsze |
Eastlake 1870-1890 |
dąb, orzech, wiśnia lub klon |
Colonial Revival 1890-1925 |
dąb lub mahoń i orzech |
Art Nouveau 1895-1910 |
dąb do produkcji masowej; mahoń, palisander, klon dla mebli jednostkowych |
Mission/Arts&Crafts 1900-1925 |
dąb |
Art Deco 1925-1945 |
sosna lub klon;
w meblach droższych mahoń, orzech i gatunki egzotyczne. Materiały uzupełniające: metal i szkło. |
PODSTAWOWE RODZAJE MEBLI
Ogromną ilość odmian mebli można podzielić według dwóch kryteriów: meble "dla ludzi" i meble "dla przedmiotów". Forma mebli, ich proporcje, wyposażenie, sposób wykończenia i zdobnictwo zależą od tego, czy mebel służy do pracy, wypoczynku czy do reprezentacji.
Z meblami dla ludzi wchodzimy w bezpośredni kontakt i służą one podpieraniu ludzkiego ciała w różnych pozycjach: półsiedzącej, siedzącej, kucznej, klęczącej, półleżącej i leżącej. Meble dla przedmiotów służą do ich przechowywania, ekspozycji i szeroko rozumianej obróbki.
Tabela przedstawia podstawowe rodzaje mebli, jakie pojawiły się w historii meblarstwa. |
|
|
|
Stołek - najprostszy mebel do siedzenia, używany również jako podnóżek |
Stołek bambusowy - Chiny |
Stołek Weissenhof - stelaż z giętej ruty stalowej |
|
|
|
Stołek "scytyjski" z kowadłem do klepania kosy |
Stołek mleczarki - jednonożny, przywiązywany |
Stołki barowe - bez i z oparciem |
|
|
|
Klismos - starożytne krzesło greckie |
Krzesło kurulne - Rzym |
Krzesło kurulne z oparciem |
|
|
|
Diphros - składany stołek grecki (-460 pne) najczęściej z toczonymi nogami i skórzanym siedziskiem |
Stabelle - krzesło z czterema nogami mocowanymi na "jaskółczy ogon" w listwach pod siedzeniem. Płyta oparcia przechodzi przez wycięcia w siedzeniu i jest od spodu klinowana. |
Krzesło |
|
|
|
Krzesło z podłokietnikiami |
Krzesło Windsor |
Krzesło na biegunach |
|
|
|
Krzesło Breuera na stelażu z giętych rur stalowych |
Krzesło narożnikowe |
Krzesło biurowe |
|
|
|
Tete-a-tete /love-seat/ |
Fotel tortur |
Krzesło - klozet pani de Pompadour |
|
|
|
Bergere - fotel tapicerowany z widoczną , często bogato zdobioną konstrukcją drewnianą |
Fotel klubowy |
Fotel "beanbag" |
|
|
|
Lektyka |
Kosz plażowy |
Ławka |
|
|
|
Stalle gotyckie |
Klęcznik |
|
|
|
|
Sofa/kanapa - elegancki, tapicerowany mebel do siedzenia dla kilku osób, o drewnianej konstrukcji, bogatej dekoracji snycerskiej z oparciem i podłokietnikami |
Otomana - kanapa z zaokąglonymi oparciami bocznymi |
Szezlong -
tapicerowane krzesło z długim siedziskiem podpierającym nogi |
|
|
|
Chesterfield Sofa - mebel o charakterystycznej formie i wzorze tapicerki zaprojektowany przez Adama dla ksi ęcia Chesterfield |
Kresło z Guldhoj (Dania) |
|
|
|
|
Meridienne - odmiana szezlonga |
Duchesse brisée - odmiana szezlonga składającego się z krzesła i długiego podnóżka o wysokości siedziska |
Fainting couch - rodzaj szezlonga z oparciem podwyższonym z jednej strony |
|
|
|
Rekamiera - leżanka popularna w czasach empiru |
Otoman - tapicerowane siedzisko lub ławka bez oparcia używane jako stołek lub podnóżek |
Zafu (okrągła) i Zabuton (kwadratowa) - japońsko-chińska poduszki do medytacji w pozycji siedzącej |
|
|
|
Divan -
mebel perskiego pochodzenia, materac na stelażu |
Łoże z baldachimem |
Charpai - indyjskie łóżko plecione |
|
|
|
Kredens - jedno- lub dwupoziomowy mebel do przechowywania zastawy stołowej i przygotowywania posiłków do serwisu /sideboard, credenza/ |
Stollenschrank - holenderski/flamandzki poprzednik kredensu z XVI w. |
Badminton Cabinet - florencki mebel wykonany dla angielskiego księcia. Najdroższy antyk na świecie. |
|
|
|
Bonheur du jour - małe damskie biurko z lub bez nadstawki wprowadzone ok. 1760 r. |
Stipo a bambocci - dekorowany figurkami Bambocci sekretarzyk zamykany podnoszonym blatem |
Pulpit - mebel do czytania i pisania w pozycji stojącej |
|
|
|
Stationery cabinet - szafa aktowa na dokumenty
współcześnie mebel biurowy |
Kabinet - ogólna nazwa skrzyniowych mebli o różnym przeznaczeniu |
Sekretera |
|
|
|
Biblioteka |
John Evelyn's cabinet - przenośny mebell skrzyniowy z wieloma przegórdkami i szufladami, produkowany dla podróznych odbywających podróże edukacyjne Grand Tour |
Cellaret - samodzielna szafka lub część większego mebla wydzielona do przechowywania butelek z winem |
|
|
|
Kufer - skrzynia do przechowywania garderoby itp. |
Cassone - włoska, boogato dekorowana skrzynia najczęściej przekazywana w prezencie ślubnym |
Komoda - niski mebel skrzyniowy bez nóg lub na krótkichnogach z kilkoma szerokimi szufladami |
|
|
|
Encoignure - różnej wysokości mebel skrzyniowy narożnikowy |
Vertiko - mebel z czasów niemieckich Założycieli, z podwójnymi drzwiami, szufladą i płaskim wierzchem. Wysoka komoda. Popularna w czasach Ludwika FIlipa |
Tansu - japońska komoda |
|
|
|
Garderoba / Armoire / Szafa - zamknięta drzwiami szafa ubraniowa |
Szyfoniera - wieloszufladowa szafa na bieliznę |
Szyforoba - połączenie szafy na długą odzież z komodą na bieliznę |
|
|
|
Lowboy - mały stolik z jednym lub dwoma rzędami szuflad. |
Highboy / Tallboy - mebel łączący komodę z szyfonierą |
Dresser - lowboy lub komoda w sypialni |
|
|
|
Biurko cylindryczne |
Biurko klapowe /secrétaire a abattant / |
|
|
|
|
Biurko rokokowe, 1745 |
Biurko weneckie - 1760 |
Kuferek na biżuterię Marii Antoniny, 1770 |
|
|
|
Demi-lune commode |
Szafka nocna - mały stoli lub komódka z szufladą i drzwiczkami stojąca przy łóżku. Dawniej mieściła nocnik. |
Witryna - przeszklona szafa ekspozycyjna |
|
|
|
Curio - witryna szklana o metalowej lub drewnianej konstrukcji do ekspozycju przedmiotów o wspólnej tematyce |
Etażerka - zestaw spiętrzonych półek przeznaczonych do ekspozycji przedmiotów (na zjęciu mebel japoński) |
Psyche - obrotowe lustro z poziomą osią obrotu |
|
|
|
Mensa - stół w rzymskim triclinium |
Etażerka art-deco |
Szafa fasadowa - renesansowa szafa o architektonicznym opracowaniu frontu |
|
|
|
Szafa frankfurcka - dwudrzwiona niemiecka szafa barokowa |
Gueridon - mały, najczęściej okrągły stolik pomocniczy |
Hamburger Schapp - duża, dwudrzwiowa niemiecka szafa barokowa |
|
|
|
Biurko kolbuszowskie |
Żardiniera - ozdobny stolik z pojemnikiem na rośliny |
Poudreuse - mała toaletka |
|
|
|
Stolik szachowy |
lectus/kline - antyczne łóżko |
Triclinium - zestaw trzech łóżek biesiadnych ustawionych wokół stołu; także antyczna jadalnia |
|
|
|
Great Bed of Ware |
Stibadium - późnorzymska wersja triclinium składająca się z wielu łóżek otaczających półokrągły stół biesiadny |
Sigma - półokrągła leżanka spełniająca podobną funkcję co stibadium |
|
|
|
Sekretarzyk typu Vargueno |
Empirowe biurko z biblioteką, Phye, 1815-20 |
Mnisia ława |
|
|
|
Kabinet, 1710 |
Casket- szkatułka na biżuterię, 1680 |
Cassone, Włochy, 1460 |
|
|
|
Krzesło Glastonbury |
Krzesło gotyckie |
Krzesło toczone |
|
|
|
Krzesło Wainscot /krzesło panelowe/ popularne w Anglii w XVII w. i w meblarstwie kolonialnym |
|
Skrzynia gotycka XVI w. |
|
|
|
Skrzynia gotycka, XV w. |
Rzymska kline /lectus/, 150 r. |
Sekretarzyk rokokowy /bonheur-du-jour/, Carlin, 1768 |
|
|
|
Biurko rokokowe, Joubert, 1759 |
Biurko barokowe, Alexandre-Jean Oppenordt, 1685 |
|
|
|
|
Encoignure, vanRisenburgh,1745-49 |
Komoda barokowa, Boulle, 1710-32 |
Komoda późnobarokowa, Crescent, 1745 |
|
|
|
Komoda klasycystyczna, Weisweiler, 1790 |
Lektyka rzymska - rekonstrukcja |
Stół przyścienny barokowy, Ludwik XIV |
|
|
|
Toaletka /dressing table/, Queen Anne (barok angielski) |
Stół składany, Queen Anne (barok angielski) |
Stół klasycystyczny z motywami egipskimi, 1775-80 |
|
|
|
Stół wczesnobarokowy, Gole, 1653-60 |
Stół jakubiański (angielski renesans), XVII w. |
Stół rokokowy Ludwik XV |
|
|
|
Stół "mechaniczny" Oebena, 1761-63 (określenie "mechaniczny" oznacza, że np. przy wyciąganiu szuflady blat podnosi ukryta sprężyna itp. udogodnienia) |
Stół w stylu Queen Anne (barok) |
|
|
|
Stół renesansowy |
Stół w stylu William & Mary (wczesy barok) |
Etruski tron marmurowy |
|
|
|
Tron bizantyjski |
Rzymski tron marmurowy |
Rzymski tron marmurowy - rekonstrukcja |
Skrzynie
|
*/
Literatura jest ogromna, ale pozycji fachowych jest niewiele, m.in.:
Frederick Litchfield: Illustrated History of Furniture: From the Earliest to the Present Time, 1893
Esther Singleton: Furniture, 1911
Andre Saglio: French Furniture, 1913
Harold Donaldson Eberlein/Abbot McClure: The Practical Book Of Period Furniture, 1914
Joseph Aronson: The Encyclopedia Of Furniture, 1965
Izydor Grzeluk: Słownik terminologiczny mebli, PWN 2000
Anna Kostrzyńska-Miłosz, Polskie meble 1918-1939, Warszawa 2005
|
|